Consens comunal: cal acotar el creixement però impulsar pisos per als residents

Responsables de les corporacions d’Ordino, la Massana, Andorra la Vella i Escaldes defensen la feina feta per limitar el desenvolupament urbanístic, com ara amb la revisió dels POUP, al mateix temps que, amb matisos, accepten la responsabilitat d’abordar la crisi de l’habitatge

La cònsol major de La Massana, Eva Sansa, i la cònsol major d’Ordino, Maria del Mar Coma.
La cònsol major de La Massana, Eva Sansa, i la cònsol major d’Ordino, Maria del Mar Coma.

La diada divulgativa que la Societat Andorrana de Ciències ha celebrat aquest diumenge a Prada de Conflent ha comptat, també, amb la participació de diferents representants comunals. Les cònsols d’Escaldes-Engordany, Ordino i la Massana, Rosa Gili, Maria del Mar Coma i Eva Sansa, així com el conseller d’Andorra la Vella Marc Torrent, han aportat la seva visió de la problemàtica de l’habitatge, eix de la jornada. Tots ells han aprofitat per defensar les mesures que, en aquest àmbit, han adoptat en el primer tram de l’actual mandat, però també han coincidit en la necessitat de frenar el creixement urbanístic a la vegada que es prioritza la construcció d’habitatge per als residents.

És el cas de la mandatària massanenca, que ha posat el focus en el sistema de quotes que limita la construcció a la parròquia des del 2023. Sansa ha recordat que la mesura va ser necessària vista “la saturació de les infraestructures hídriques, que no podien suportar un nivell de creixement com el que hem tingut els darrers anys”. L’acció, ha recordat, suposa que els metres quadrats que s’autoritzen cada any no puguin superar els 22.548, xifra que es distribueix en els diferents quarts.

Era l’única manera de garantir que el creixement fos compatible amb els recursos existents”, ha defensat. I, dos anys després, Sansa afirma que “podem dir que aquesta estratègia està donant un bon resultat”. Així, s’ha aconseguit “frenar el creixement establint una eina objectiva per planificar”. Pel que fa a aquest 2025, es pot dir que la quota està gairebé esgotada. De fet, posa en relleu que ho està a Anyós, Arinsal, l’Aldosa i Pal i a la resta de llocs els metres quadrats disponibles són tan pocs que, a efectes pràctics, difícilment es podrà aprovar cap altre nou projecte. Els que no hagin entrat enguany hauran d’esperar ja al 2026 per a la seva aprovació.

Maria del Mar Coma ha defensat el controvertit pla d’urbanisme mentre que Sansa considera que el sistema de quotes de construcció està donant fruits a la Massana; a la vegada, Rosa Gili ha lamentat la proliferació de torres a la parròquia i, des d’Andorra la Vella, Marc Torrent, conseller d’habitatge, entoma la responsabilitat dels comuns per trobar solucions a la crisi de l’habitatge

I aquest sistema, recorda, ha de donar marge per treballar en el nou pla d’urbanisme. Això, ha indicat, s’està fent via “un procés participatiu real” que ha de permetre “preservar la parròquia i que totes les generacions futures hi puguin viure”.

Per la seva banda, la cònsol major d’Ordino, Maria del Mar Coma, ha defensat la necessitat de preservar “el paisatge i el model de biodiversitat únic” de la parròquia. I, per això, davant “l’augment significatiu d’entrades de sol·licituds de projectes de construcció el 2022” va tocar buscar com frenar-ho amb la modificació excepcional del pla d’urbanisme, document que ha defensat com a “realista, treballat a consciència i pensat per a ordenar el territori”. Coma ha esgrimit que el nou POUP és una eina normativa per donar sortida a l’habitatge reduint els costos, sense posar en risc els recursos naturals i protegint l’entorn i el paisatge per seguir oferint la qualitat de vida necessària als habitants d’Ordino”.

Des d’Escaldes, Gili ha lamentat la situació que s’ha viscut a la parròquia els darrers temps. Ens hem acostumat a veure com es construeix sense aturador, com es ven cada pam de terra, com s’aixequen torres i edificis allà on abans hi havia espais per viure-hi, no només per habitar-hi. I mentre això passava, molts ciutadans han hagut de marxar, buscar alternatives, adaptar-se a una realitat que no han triat”, ha denunciat. Davant aquesta realitat, la cònsol major ha volgut treure pit de les mesures adoptades durant els seus dos mandats, no sense abans retreure a Govern que, al seu entendre, hagi actuat tard i malament.

Així, Gili ha recordat que, el 2019, l’aposta de l’executiu va ser la de permetre als comuns reduir el percentatge de cessió obligatòria al 0’%. “Certament, les promocions que van aparèixer van ser més rendibles per qui les va tirar endavant, en canvi, res va canviar per qui patia per trobar un habitatge al seu abast. Es van esvair espais de vida i benestar que avui trobem a faltar i mai més es podran recuperar. Així amb aquesta mesura, es van regalar milions d’euros en sòl públic a canvi de construir, i això sense exigir que aportés el benefici suposadament esperat que era dotar de pisos a preu assequible”, ha criticat.

Davant aquesta mesura, ha volgut posar les adoptades pels seus equips comunals. “Hem intentat posar fre a aquesta dinàmica de construcció massiva”, ha afirmat, tot indicant que “creiem que encara hi som a temps de redreçar el rumb”. Així, ha recordat, “hem aturat temporalment mentre establim la nova normativa” i “treballem en la revisió del POUP que és l’eina essencial per garantir que la parròquia no sigui només de ciment”. A la vegada, ha defensat que s’ha aplicat una bonificació del 70% en la quota tributària per a les construccions destinades a lloguer assequible, això sí, fent un control que, justament, aquests arrendaments estiguin a l’abast de la ciutadania. “Només es bonifica qui aposta per un model d’habitatge accessible, just i coherent amb la realitat social del país”, ha indicat.

Des d’Andorra la Vella la veu l’ha posat, també via ponència escrita, el conseller d’habitatge, Marc Torent, que ha volgut celebrar que “la conscienciació sobre el nostre model urbanístic i de creixement del territori ha començat a prendre forma”, com s’evidencia amb “les revisions urbanístiques que han engegat diversos comuns per repensar el nostre model de parròquia”. Això, remarca,ha de servir per impulsar actuacions que fomentin un creixement ordenat i harmònic, definir fins on podem i volem créixer i establir com protegir el nostre entorn”.

Torrent posa en relleu dos aspectes. El primer, que és hora de repensar l'urbanisme com un factor clau del nostre territori i entenguem per a qui hem de construir i com les polítiques urbanístiques poden millorar la qualitat de vida de les persones”. I, en segon lloc, és necessària la consolidació d'una estratègia en matèria d'habitatge on totes les administracions públiques, institucions i actors implicats hi participin i col·laborin de forma conjunta”. I, en aquest objectiu, “els comuns tenim l'obligació d'actuar i jugar un paper clau a l'hora d'impulsar mesures, col·laborar amb la resta d'administracions i afavorir solucions que millorin l'accés a l'habitatge per a la ciutadania”.

Comentaris (10)

Trending