La por als aranzels de Trump impacta en el fons de jubilació de la CASS

La rendibilitat acumulada durant el primer trimestre del 2025 és minsament negativa (-0,56%) i si l’ens gestor de les reserves de la parapública hagués venut les seves participacions el mes de març hauria perdut, respecte del febrer, gairebé 44 milions d’euros

Una imatge de la façana de la CASS.
Una imatge de la façana de la CASS. Toni Solanelles

El temor que el president americà, Donald Trump, acabés aplicant uns aranzels que va acabar anunciant però que, per ara, n’ha congelat la seva implementació, ha tingut, és sabut, un fort impacte en els mercats borsaris. I com és de rebut, d’aquest impacte no se n’ha escapat el Fons de Reserva de Jubilació (FRJ) de la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS). Així les coses, dit fons ha tancat el primer trimestre amb una rendibilitat molt allunyada de l’eufòria amb què es va acabar el mes de febrer. Fins al març, la rendibilitat de l’FRJ és d’un -0,56%.

Si al febrer els actius van assolir un rècord històric de 1.860 milions d’euros, després del comportament del mes de març, els actius se situen fins i tot per sota de com es va tancar el 2024. A 31 de març el fons estava quantificat en 1.816,5 milions d’euros. Si s’haguessin realitzat les inversions, doncs, s’haurien perdut pràcticament 44 milions en un sol mes. Però ja se sap que les oscil·lacions borsàries són molt habituals i, per tant, només cal tenir en compte aquestes xifres com a meres referències. Com a tendència.

Els apunts de l’FRJ són que la rendibilitat al març va ser negativa, “amb la renda variable dels països desenvolupats com a principal detractor. La incertesa respecte l’evolució futura de la inflació i el creixement del PIB degut a l’aplicació d’aranzels per part del govern dels Estats Units, ha tingut un efecte negatiu en el sentiment dels inversors”, indica l’anàlisi sintètica del FRJ. Amb tot es deixa clar, i això és poc menys que un requisit legal, que la rendibilitat acumulada a llarg termini del FRJ supera la inflació andorrana, com estableix l’objectiu marcat per la llei.

En relació amb la composició de la cartera, els 1.816 milions que sumaven els actius el 31 de març estarien configurats per unes aportacions dels afiliats acumulades de 912 milions, uns excedents de la branca jubilació de la CASS de pràcticament 440 milions i el rendiment acumulat que suma 464,8 milions d’euros.

Etiquetes

Comentaris (17)

Trending