Quan el comú va aprovar el pressupost per a l’actual exercici, ja es va apuntar que l’endeutament era excepcionalment baix. Tot just 235.000 euros. Ara, però, s’ha acabat de liquidar del tot. Per tant, està a zero. No es deu ni un sol euro. Per tant, un avenç significatiu des de l’entrada de Gili i Dolsa al consolat, l’any 2020. Llavors, ha explicat la mandatària, hi havia 14 milions de números vermells, fet que suposava una “situació correcta”, en estar tot just al 53% quan el màxim legal permès és el 200% de la mitjana d’ingressos dels darrers tres exercicis.
Amb els anys, però, la corporació ha anat reduint aquesta xifra. Fins a l’actual situació, del qual s’ha volgut treure pit. Així, un dels punts de la sessió de consell era, específicament, per informar d’aquesta situació a les arques de la corporació, a la qual, ha defensat la cònsol, s’hi ha arribat “fent moltes coses, com ara comprant terrenys, tirant endavant projectes com Caldes o diferents aparcaments i recuperant esdeveniments com el Festival de Jazz”.

Un cop feta aquesta intervenció, des de la minoria, la consellera de Demòcrates Gemma Bofarull, ha volgut assegurar que “aquest endeutament zero també s’ha aconseguit gracies a les sinergies dels ingressos derivats de l’impost de la construcció”. I, en certa forma, vinculats als projectes de les diferents torres que s’han edificat al Clot d’Emprivat. Gili ha recordat que aquesta tendència “no l’hem provocat sinó que l’hem trobat”, però també ha volgut negar que fos la causa principal de la reducció dels números vermells. “Tot el que s’ha fet a la parròquia ha estat seguint la revisió del pla d’urbanisme feta el 2018; nosaltres entrem el gener del 2020 i hem treballat amb el llegat que se’ns va deixar”. I, en aquest sentit, ha apuntat que “altres comuns també han tingut molts ingressos i, que jo sàpiga, no han arribat al deute zero”.
Per la seva banda, el cònsol menor, Quim Dolsa, també responsable de l’àrea de Finances, ha defensat que “els bons números d’Escaldes no són deguts només a la construcció”, sinó que “els ingressos han vingut de molts altres llocs”. De fet, ha recordat que “un any, per l’impost de la construcció, vam rebre només 1,5 milions; això és la xocolata del lloro”. El mandatari també ha volgut destacar que “avui devem zero i tenim 18 milions a caixa”. Per tant, “alguna cosa haurem fet bé; és injust dir que tot és per la construcció”.
RECTA FINAL DE DUES GRANS OBRES
Justament, dues de les grans actuacions que s’han impulsat els darrers anys encaren les darreres setmanes d’obres. El comú espera que, durant el març, es pugui completar tant la reforma de la zona alta en el marc del projecte Caldes així com la plaça sobre l’aparcament construït -i ja en marxa- davant l’església de Sant Pere. Gili, però, ha volgut defensar que ja estan generant més interès de visitants i turistes per arribar a la zona. “Encara estem en un període transitori per acabar-ho d’afinar tot, però ja es constata que hi ha més gent que hi puja”, ha comentat. Ara bé, admet que “ho hem de fer conèixer més”. Per això, “ja treballem en tríptics que es puguin deixar a hotels o oficines de turisme”. Per això, argumenta que “ja hi ha ara un atractiu a la zona que s’ha d’acabar de polir i que, estem segurs, serà un revulsiu”.
Comentaris (10)