Escaldes allarga cinc anys més la concessió de l’edifici de Caldea

La SEMTEE va demanar un allargament d’una dècada seguint la disposició inclosa al pressupost del 2022 per rescabalar-se de les pèrdues de la pandèmia, però des del comú es va encarregar un estudi i s’ha reduït aquest termini a la meitat

Escaldes amb la torre de Caldea en primer terme.
Escaldes amb la torre de Caldea en primer terme. Toni Solanelles

El comú d’Escaldes-Engordany ha allargat cinc anys més la concessió de l’edifici de Caldea a la societat explotadora, la SEMTEE. La mesura va ser demanada seguint la disposició del pressupost del 2022 que així ho permetia com a fórmula per rescabalar-se de les pèrdues sofertes durant la pandèmia del coronavirus. Així, el nou contracte acabarà el 2067, tot i que, inicialment, la demanda era de prolongar 10 anys. Des de la corporació s’entén que cal donar més marge a l’explotadora perquè pugui fer inversions com ara la de l’hotel o altres necessàries pel manteniment de l’edifici.

L’allargament ha estat validat de forma unànime -tant per majoria com per minoria- durant la sessió de comú celebrada aquest dijous, tot responent a la petició que s’havia fet des del consell d’administració de SEMTEE. En aquest sentit, com han fet altres entitats, com ara les explotadores dels dominis esquiables, s’aprofita la disposició que Govern va incloure en el pressupost per a l’exercici 2022. Aquesta permetia demanar una pròrroga del contracte inicial de concessió com a opció per recuperar les pèrdues ocasionades pels anys de pandèmia. Des de la societat explotadora del termolúdic es va demanar deu anys més.

Finalment, però, el comú ha acceptat la petició, però només de cinc anys. “Quan demanes, sempre ho fas al màxim. Per a la SEMTEE al final és un negoci. Nosaltres hem fet un altre estudi econòmic i ens ha portat a determinar aquests cinc anys”, ha comentat la cònsol major, Rosa Gili, que defensa que “hem arribat a un terme mig i entenc que els accionistes majoritaris estan contents”

L’actual concessió expirava l’any 2062. Amb la mesura aprovada pel comú, finalitzarà el 2067. Cinc anys que, s’entén des de la corporació, donen marge a la societat per tirar endavant inversions importants com les previstes en un futur immediat. Entre aquestes, la reforma de la torre per convertir-la en un hotel, però, també, altres més de manteniment d’un edifici que, ha advertit el cònsol menor, Quim Dolsa, “ha envellit molt malament”. El cost total de tot plegat es calcula en 32 milions d’euros.

“És comunal i, al final, haurà de tornar a les nostres mans. No ens interessa que ho faci el 2062 sense que s’hagi fet inversió. Ens interessa més que ens el tornin el 2067 amb les inversions fetes”, ha defensat el mandatari. A la vegada, ha posat en relleu que si l’immoble continua deteriorant-se “també ens hi va la imatge de la parròquia i del país”.

Durant la sessió, Gili també ha avançat la voluntat de posar sobre la taula del consell d’administració la necessitat de canviar la política de repartiment de dividends de la societat. Es vol, ras i curs, incrementar els diners que es distribueixen entre els accionistes. En aquest sentit ha recordat que, històricament, “es pagava molt més” i que, en canvi, els darrers anys s’ha quedat en tot just quinze euros per títol. Per això, sempre “sense voler posar en perill els bons números de Caldea”, es considera necessari parlar del tema i apostar per unes quantitats més generoses, un fet que, lògicament, també beneficiarà el comú com a màxim accionista.

Comentaris (2)

Trending