La Batllia sentencia que el Govern va vulnerar el dret d'opinar de l'exdirector d'RTVASA

La Batllia sentencia que el Govern va vulnerar el dret d\'opinar de l\'exdirector d\'RTVASA
La Batllia sentencia que el Govern va vulnerar el dret d\'opinar de l\'exdirector d\'RTVASA

La Batllia considera que el Govern va vulnerar el dret fonamental a la no discriminació per raó d’opinió de l’exdirector general de Ràdio Televisió d’Andorra (RTVASA) Francesc Robert. Per aquest motiu, declara nul l’acomiadament del periodista i obliga la societat que gestiona els mitjans de comunicació públics a abonar a Robert “els salaris deixats de percebre des del seu acomiadament fins al mes d’abril del 2015, amb la corresponent cotització i declaració a la CASS havent-se de descomptar d’aquest import la suma de 18.518,50 euros que en concepte d’indemnització” ja havia rebut el destituït. La sentència encara no és ferma. L'executiu, a través d'RTVASA i segons que ha anunciat el ministre portaveu, Jordi Cinca, recorrerà contra la resolució de primera instància. Té de marge fins l’11 de febrer per fer-ho. 

Robert va ser acomiadat el 17 de febrer del 2014 després que durant dos mesos i mig hi hagués un fort debat polític, i també mediàtic, sobre la participació en un programa radiofònic de qui llavors era director general de RTVASA. Francesc Robert va intervenir el 29 de novembre del 2013 en una tertúlia en el marc d’‘El Matí de Catalunya Ràdio’ dirigit per Mònica Terribas i emès, aquell dia, des del Principat. El periodista, simpatitzant del procés sobiranista català, per exemple, va ometre diverses opinions relacionades tant amb la situació que es vivia en el país veí com, també, amb les limitacions suposades que pot suposar el sistema institucional andorrà. 

En el mateix programa de ràdio també es va fer una llarga entrevista al ministre de Finances i portaveu del Govern, Jordi Cinca. En el tram final de la conversa amb Mònica Terribas, i després de donar-hi voltes, Cinca va acabar defensant el dret de Catalunya a poder votar per elegir el seu futur. Vaja, que, d’alguna manera, es posicionava a favor del dret a decidir. Aquelles lacòniques manifestacions , juntament amb les que havia fet Francesc Robert, van aixecar una autèntica polseguera. El govern espanyol va amenaçar fins i tot d’emprendre mesures si les manifestacions de Cinca tenien repercussió. D’aquí que les declaracions, especialment les del ministre, es miressin de fer passar com a desapercebudes. 

Durant diverses setmanes, la intervenció de Robert al programa -la de Cinca es va deixar al marge- va ser objecte de pronunciaments polítics. De manifestacions que van anar des del cap de Govern, Toni Martí, passant per Jordi Cinca, i fins al president del grup parlamentari demòcrata, Ladislau Baró. La continuïtat del director de RTVASA va ser debatuda en molts fòrums polítics, especialment vinculats a DA. Finalment, i després de diverses temptatives per acordar una sortida pactada, RTVASA va fer efectiu l’acomiadament de Robert el 17 de febrer. Gairebé dos mesos després, el 14 d’abril, el ja exdirector de la televisió i la ràdio públiques va presentar una demanda laboral per acomiadament discriminatori i nul de ple dret.

RTVASA i Govern no justifiquen la destitució

La batlle Laura Solanes, en la sentència dictada recentment i a la qual ha tingut accés l’Altaveu, desestima les pretensions de la societat pública quant a la forma i considera que la demanda laboral s’ha de substanciar per la via civil. Pel que fa al fons, la resolució diu que “en el cas d’autes la part actora (és a dir, Robert) ha aportat, com a mínim, una prova indiciària sobre que podria haver existit la vulneració al·legada i ara recau sobre la defenent la càrrega de provar que la seva actuació té causes diferents a la pretesa vulneració dels drets fonamentals, i d’aquesta manera desvirtuar l’aparença lesiva creada pels indicis aportats per l’agent”.

Contràriament, la jutgessa considera que “la prova indiciària aportada per la part agent no s’ha vist desvirtuada”. S’explica en el cos de la resolució que el Govern, com a màxim responsable de RVASA, va al·legar una pèrdua de confiança que “tenia molts vessants diferents i que no tenien res a veure amb aquestes tant repetides declaracions”, però “sense exposar en cap moment els motius pels quals es decidí el cessament del senyor Robert”. Per tant, i de “les raons exposades en davalla que el motiu de la destitució de Robert de la societat RTVASA fou l’opinió verbalitzada en l’emissió radiofònica de data 29 de novembre del 2013, vulnerant-se d’aquesta manera el dret fonamental a la no discriminació per raó d’opinió”.

Per tot plegat, es dóna la raó a l’exdirector de RTVASA quant al motiu de la destitució i s’obliga a l’empresa a pagar-li els salaris des del moment que va ser cessat fins al mes d’abril del 2015, quan es va esgotar la legislatura. Es considerava que el contracte signat amb Robert anava lligat al mandat polític, amb la qual cosa, i contra el que pretenia el demandant, no se’l pot readmetre a la feina. Tampoc no se li concedeix a Robert la indemnització de 25.000 euros que sol·licitava en matèria de perjudicis. Considera la batlle que el perjudici “no ha estat acreditat” i que tampoc es pot acreditar que l’acomiadament de què va ser objecte impedeixi l’exdirector de la televisió i la ràdio públiques trobar un altre lloc de treball.

Comentaris

Trending

Com la majoria de webs, utilitzem cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació i soferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús.