L’any 2024 hi va haver quatre demandes de trasllats de persones condemnades i sis d’extradició

Andorra va gestionar 900 comissions rogatòries penals i 580 civils en un any marcat per l’activitat de cooperació jurídica internacional

Comentaris

L'accés principal al centre penitenciari de la Comella.
L'accés principal al centre penitenciari de la Comella.

L’any 2024 ha estat testimoni d’una intensa activitat a l’Àrea de Relacions i Cooperació Jurídica Internacional d’Andorra, amb 900 comissions rogatòries en matèria penal, 580 en matèria civil, quatre demandes de trasllats de persones condemnades, sis demandes d’extradició i dues sol·licituds en el marc del conveni del segrest de menors.

Durant aquest any, Andorra ha gestionat quatre demandes de trasllats de persones que condemnades. A diferència de les extradicions, els trasllats són sol·licituds fetes pels mateixos presos, que demanen complir la seva condemna en un altre país, sovint per raons familiars o personals. 

Pel que fa a les extradicions, que impliquen demandes realitzades per altres països perquè una persona sigui traslladada per ser jutjada o complir una condemna, se’n va registrar sis en total. Aquestes demandes són revisades i tramitades en el marc de les lleis, reflectint la cooperació d’Andorra amb altres estats.

Quant a les comissions rogatòries, el 2024 n’hi va haver 900 en matèria penal i 580 en matèria civil. Aquestes comissions rogatòries són sol·licituds formulades per tal d’obtenir declaracions, proves, realitzar investigacions o executar sentències en processos judicials que involucren més d’un país. A més, Andorra va tramitar dues sol·licituds relacionades amb el conveni de segrest de menors.

IMPLICACIÓ D’AFERS EXTERIORS

Cal afegir que el ministeri d’Afers Exteriors s’ha encarregat de rebre i trametre les demandes de cooperació jurídica internacional adreçades per les autoritats judicials estrangers als òrgans judicials d’Andorra o a la inversa, en aquells casos que no és aplicable un conveni que permeti l’enviament directe entre autoritats competents (en el cas d’Andorra, el ministeri de Justícia i Interior), o en el cas en què el conveni designi el ministeri d’Afers Exteriors com a autoritat competent.

Degut a l’aplicació d’aquests convenis, les demandes que rep el ministeri d’Afers Exteriors ha anat disminuït en els darrers anys. Durant el 2024, va trametre quatre noves comissions rogatòries civils i administratives, de les quals en van rebre tres i en van emetre una; també van rebre sis noves comissions rogatòries penals i en van emetre quatre. Així mateix, el ministeri ha donat seguiment a unes 21 comissions rogatòries en més en ambdós àmbits iniciades en els anys anteriors.

Pel que fa a les extradicions, segons recull l’informe d’acció exterior, l’any 2024 van rebre un total de tres demandes i s’han fet seguiment d’altres procediments d’extradició iniciats en anys anteriors. Aquestes comissions rogatòries són sol·licituds formulades per tal d’obtenir declaracions, proves, realitzar investigacions o executar sentències en processos judicials que involucren més d’un país. 

Comentaris

Trending