El ministre de Finances i portaveu governamental, Eric Jover, ha insistit en el fet que algunes de les observacions fetes per la Cedaw “no són fidedignes”. I que el primer que farà el Govern serà enviar un document a l’organisme de l’ONU rebatent -cosa que aparentment no va saber fer la delegació andorrana enviada a Ginebra, amb una consellera general, una magistrada i diversos als comandaments d’Afers Socials o Educació al capdavant- algunes de les afirmacions que conté l’informe emès divendres passat per la Cedaw.
Abans d’enviar el document a Ginebra, deixant clar, per exemple, que a Andorra no es practiquen avortaments clandestins, ha estat posar en coneixement de la fiscalia les manifestacions fetes per Vanesa Mendoza. La seva compareixença, com també tota la delegació andorrana, es pot consultar en la pàgina electrònica oficial de la Cedaw. “Tothom ha d’assumir les seves responsabilitats”, ha remarcat Jover, que ha recordat que Stop Violències “no és la primera vegada” que publicita situacions o qüestions que no responen a la realitat.
Com ja ha avançat l’Altaveu aquest matí, les conclusions del Cedaw han portat i porten molts nervis a l’edifici de Prat de la Creu i, segurament també, al Palau Episcopal. L’admissió de la posada en coneixement de les presumptes falsedats promogudes per Stop Violències l’ha fet Jover després de donar tombs i tombs a la qüestió de l’avortament i les conclusions de l’organisme de l’ONU. El ministre portaveu ha remarcat en diverses ocasions que les observacions fetes pel comitè internacional no tenen una base “objectivable” i que cal fer “un esforç de comunicació” per exposar la situació d’Andorra. No obstant això, “és evident i positiu que la ciutadania es preocupi” amb l’objectiu que es desenvolupin tant com sigui possible el marc social del país. Això sí, sense tocar el marc institucional, que ha garantit Jover que ens aporta “valor afegit de cara al futur”.
Jover descarta qualsevol canvi legal i, assegura, ni tan sols el servei d'acompanyament que es vol presentar en breu no obligarà a fer cap modificació normativa
Jover ha remarcat també que “alguns elements (que conté l’informe de la Cedaw) són completament esbiaixats”, i ha responsabilitzat d’aquesta situació implícitament a Stop Violències, a qui ha recordat que tothom qui fa unes manifestacions s’ha de cenyir a la veracitat de les mateixes i, en cas contrari, s’ha d’atendre a les conseqüències. El ministre, sense ser massa explícit, ha deixat entreveure que el malestar venia per la compareixença de Mendoza Cortés a l’ONU però, també, per la seva intensa campanya prèvia a través de mitjans de comunicació i col·lectius estrangers.
Sobre la recomanació-exigència de l’ONU en relació a què d’una vegada per sempre es regulin els tres supòsits bàsics en la interrupció de l’embaràs, Jover ha mirat de tirar tantes pilotes fora com ha pogut. El ministre ha recordat que la qüestió de l’avortament és un tema “complexe” i que s’emmarca en un encaix institucional, un fet que justament el Cedaw no veu gens clar. I ha tornat a insistir, abans d’assegurar que el Govern està “plenament compromès” amb el desenvolupament social del país i en especial de les dones, que s’està a punt de presentar un servei integral d’acompanyament a les dones per a temes amplis que inclou aspectes de salut sexual i reproductiva.
Sobre la possibilitat de tornar-se a posar en contacte amb el Vaticà i analitzar quins vehicles legals o de tècnica legislativa podrien possibilitar el canvi del marc normatiu -que en cap cas es modificarà per poder fer efectiu el servei d'acompanyament-, Jover només ha manifestat que "no entraré a fer valoracions dels moviments diplomàtics que el Govern pot fer o pot no fer". No fa pas gaire mesos que en relació amb una llei de reproducció assistida es va negociar amb l'Església uns mecanismes per possibilitar un marc normatiu que també topa amb el dret a la vida.
Comentaris (17)