L’autora de l’estudi, l’especialista en Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia i doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (títol que va obtenir amb la tesi ‘L’art romànic del Principat d’Andorra: la pintura mural en el seu context’) Cristina Tarradellas ha presentat el volum editat per Edicions UB en el marc on van ser pintats els frescos. El treball de Tarradellas renova la recerca existent sobre aquest cicle pictòric i la seva iconografia i posa en relleu la importància del comitent davant de l’artífex de l’obra en l’aplicació dels programes simbòlics en la pintura mural. “És interessant perquè dona una visió nova i més aprofundida, explica el perquè està en aquest indret l’església de Sant Miquel analitzant de manera conjunta l’arquitectura i la pintura”, ha explicat la historiadora a Engolasters mateix.
El protagonisme de la figura de l’arcàngel Miquel, que substitueix, s’ha dit, l’evangelista Mateu entre els vidents, dota el conjunt d’una singularitat iconogràfica que sovint ha estat interpretada com un error del pintor. Aquest llibre qüestiona aquest fet: l’anàlisi de l’arquitectura de l’església (sobretot del campanar), de la seva situació en relació amb un entorn d’alta muntanya i del programa iconogràfic conservat —que inclou l’intradós de l’arc triomfal— apunta la possibilitat d’una concepció global complexa, amb una càrrega simbòlica important, en què s’han combinat de manera intel·ligent aquests tres elements al servei d’una idea.
El llibre, prologat per Jaume Serra i Serra, està organitzat en quatre capítols. El primer d’ells està dedicat a introduir el paratge d’Engolasters i l’església de Sant Miquel al llarg de la història, des de la seva fundació fins a l’arrencament de les seves pintures. El segon capítol se centra en l’estudi de l’arquitectura de l’església en època romànica. Al tercer capítol, el més llarg amb diferència, es descriuen i analitzen les pintures murals de l’absis de l’església. Per últim, al darrer, l’autora ofereix una interpretació innovadora del conjunt atenent al programa pictòric, l’advocació a Sant Miquel, la ubicació i l’arquitectura de l’edifici.
Per tal de poder conèixer amb més profunditat la nova obra, el ministeri de Cultura i Esports i el comú d’Escaldes-Engordany han organitzat aquest dijous una presentació de la publicació a la mateixa església de Sant Miquel d’Engolasters. En el mateix lloc on es fa referència l’obra, l’autora ha ofert quatre visites guiades on ha pogut exposar les seves investigacions. Les seves teories. I ha pogut posar en relleu, més si calia, la importància de l’arcàngel com a guardià dels Pirineus.
Comentaris