Demòcrates carrega contra una protesta per l’habitatge que l’oposició considera lògica

Jordi Jordana assegura que, tot i “respectar la llibertat d’expressió”, al seu entendre “avui no tocava no deixar parlar el cap de Govern”, mentre que Concòrdia, PS i Andorra Endavant recorden la preocupació de la ciutadania davant la desintervenció del mercat de lloguer

Comentaris

Els consellers generals, a l'exterior de la nova seu parlamentària.
Els consellers generals, a l'exterior de la nova seu parlamentària. SERGI PÉREZ / CONSELL GENERAL

L’escridassada patida per Xavier Espot a la plaça del Poble durant l’acte més públic de la visita d’Emmanuel Macron a Andorra no ha estat gens ben rebuda ni pel mateix cap de Govern -la seva cara i algunes de les paraules durant la seva intervenció ho han evidenciat- ni pels grups parlamentaris que li donen suport. Especialment, el demòcrata. Jordi Jordana, el seu president, ha estat molt crític amb els organitzadors de la protesta, tot qualificant els fets de “manca de respecte”. Al seu entendre, “avui no tocava no deixar parlar el cap”.

Així, en declaracions recollides per ANA, el parlamentari canillenc no ha amagat el malestar per tot el que havia passat a la plaça del Poble, amb xiulets i crits durant tota l’estona en la qual Espot ha parlat. En canvi, quan ha intervingut Macron, silenci total. “Nosaltres sempre hem respectat la llibertat d'expressió i de manifestació", ha afirmat, però ha apuntat que “aquesta ha d'anar combinada amb un respecte a les institucions que crec que avui ha faltat en el discurs del cap". En aquest sentit, ha indicat que avui no tocava deixar-lo parlar".

Pel que fa al discurs de Macron davant la ciutadania, Jordana ha puntualitzat que el Copríncep ha parlat “molt clar” i no ha rebutjat “cap tema important dels que s'han plantejat” com ara habitatge, els drets de les dones i Europa. Sobre aquest darrer tema, ha apuntat que el cap d’Estat “no ha pogut ser més clar”, sobretot en el moment en què ha assegurat que una eventual renegociació de l'acord “no seria possible”. Ha estat, ha afirmat, “clar i català”.

Pancartes de protesta per la situació de l'habitatge.

Relacionat

La protesta per l’habitatge eclipsa el discurs d’Espot davant Macron amb crits de ‘dimissió’

A la protesta també s’ha referit el líder de l’altre grup que dona suport a Govern, Ciutadans Compromesos. Carles Naudi ha estat més moderat que el seu aliat. “Són unes reivindicacions que coneixem, que tenim en compte i que, com han dit tant el cap de Govern com el Copríncep, intentarem trobar les millors mesures equilibrades per tenir en compte totes aquestes sensibilitats", ha indicat. Preguntat sobre la possibilitat de replantejar la llei de descongelació de lloguers, el parlamentari massanenc ha recordat que qualsevol text un cop aprovat, “és viu i està subjecte a modificacions”.

Pel que fa a les paraules de Macron sobre Europa, ha manifestat que el que ha fet ha estat una constatació de fets”. Així, ha posat en relleu el problema al qual s’enfrontaria Andorra en cas de plantejar una renegociació de l’acord amb la UE.

Per part dels grups de l’oposició, Cerni Escalé, líder de Concòrdia, ha defensat que “tots tenim dret al nostre país a la llibertat d’expressió”, però ha agraït que en la protesta s’hagi respectat i, per tant, no xiulat, durant el discurs del Copríncep. Tot i apuntat que “no és dia de confrontacions polítiques”, sí que ha volgut recordar “en els darrers set anys el que hem vist és que el preu de l'habitatge s'ha doblat, que molts joves no tornen a Andorra i que ens costa reconèixer-nos com a país". Sobre la referència a l’acord d’associació, sí que ha lamentat que “les declaracions de tots els que ens havien visitat no havien entrat en els nostres aspectes interns”.

Espot, durant la intervenció, presidida en tot moment per xiulets i crits.

Relacionat

Espot afirma que “malgrat la cridòria” no canviarà el full de ruta amb l’habitatge

Des del Partit Socialdemòcrata, Susanna Vela ha apuntat que li hauria agradat que Macron fos “més contundent” amb l’avortament, tenint en compte que “fa molts anys que estem esperant”. Tot i això, ha estat comprensiva: “Sabem que no és fàcil pronunciar-se, que és una cosa que depèn dels andorrans, però agraïm el gest i el record cap a aquest dret de les dones, com també agraïm allò que ha dit amb el tema de l'habitatge i el problema del lloguer, tenint en compte la manifestació que hem pogut sentir”. I, sobre aquest punt, ha recordat que “la ciutadania està enfadada” i atemorida amb la situació dels lloguers i, per tant, “està en el seu dret perfecte de manifestar la seva inquietud”, més quan “és un tema que els preocupa i els angoixa” i “volien posar de manifestat l’enuig que hi ha al país”. Al seu entendre, “ha estat un clam contra les polítiques de Govern”. També admet sentir-se decebuda per un cert aval del Coprincep a la feina dels darrers temps. “A quin preu ho hem fet?”, s’ha demanat.

Finalment, des d’Andorra Endavant, Carina Montaner ha insistit que cal convocar ja el referèndum per l’acord d’associació. “La situació actual és una presa de pèl, tant pel poble andorrà com per Europa”, ha afirmat. Sobre l’habitatge també ha fet passar l’aigua pel seu molí, tot recordant l’alternativa que han presentat una alternativa a la llei de Govern “perquè si no hi ha més oferta no tindrem pisos i és un peix que es mossega la cua".

 

Comentaris

Trending