Sant Julià tanca el 2024 amb un superàvit de 2,8 milions tot reconduint-ne més de 4,7 cap aquest any

La revisió del projecte i el major control de les obres de reconstrucció del centre cultural fan caure les inversions inicialment previstes en un pressupost la liquidació de qual rep l’abstenció de la minoria d’UL+DA

El conseller Joan Malea, al centre, donant explicacions sobre la liquidació pressupostària.
El conseller Joan Malea, al centre, donant explicacions sobre la liquidació pressupostària. Toni Solanelles

El comú de Sant Julià va tancar el 2024 amb un superàvit de 2,8 milions producte d’uns ingressos liquidats de 20,7 milions i unes despeses de 17,9 milions d’euros. La liquidació pressupostària ha estat aprovada amb el suport de la majoria de Desperta Laurèdia i l’abstenció dels tres consellers de la minoria d’UL+DA. La clau de volta de la petita discrepància rau en el fet que s’han reconduït cap aquest any inversions fins a una quantitat de 4,8 milions d’euros. El cònsol major, Carni Cairat, i el conseller de Finances, Joan Malea, han recordat que “fins que totes les obres del centre cultural no estigui acabades ens condiciona el compliment del pressupost”.

En aquest sentit, Cairat ha recordat que “vam revisar el projecte i el vam alentir per poder tenir un major control pressupostari i de seguiment de l’obra” de reconstrucció de l’icònic equipament de la plaça Germandat, afectat per un incendi. Malea ha fet fots perquè a partir d’aquest 2025 “el nostre pressupost torni a estar en la normalitat”. La majoria dels 4,8 milions de reconduïts tenen a veure amb el centre cultural encara que no tots. Amb tot, i malgrat “agrair aquesta xifra”, el superàvit, com a “part positiva”, el cap de la minoria, Josep Majoral, ha ressaltat “la manca de previsió en la liquidació pressupostària”.

Majoral ha exposat que quant a ingressos, s’ha passat d’una previsió de 27 milions a una execució de 20 milions d’euros. I emmarcat en aquest exemple, per exemple, l’excònsol ha retret a l’actual majoria que “es veuen molt diferents les coses des d’una bancada que des de l’altra”, en referència a les crítiques que Desperta Laurèdia havia fet estant a la minoria. Cairat ha admès que “tenim el deure d’anar reduint els reconduïts d’any en any i anar ajustant l’execució pressupostària”. I sobre la davallada d’ingressos el cònsol ha explicat que es va preveure una major recaptació per unes obres privades que “finalment no es van executar durant el 2024”.

Majoral: “Queda clar que és un pressupost per complir el tràmit, i si no s’han complert les expectatives m’atreviria a dir que és gairebé per manca de rigor”

El cònsol ha recordat ja després de la sessió de consell que “hem executat un 52% del pressupost inicialment previst, que no deixa de ser la mitjana del que es venia fent fins ara”, tot i que això no vol dir que no s’hagi d’ajustar més l’execució a la previsió. Però tot plegat “ens ha permès generar certs estalvis”, especialment per un major control en les obres del centre cultural. Ja hi ha mostrat el seu acord el cap de l’oposició, però també ha deixat clar que hi ha altres inversions que no s’han realitzat i després la parròquia se’n ressent.

Per a Majoral, la qüestió de les inversions “és el punt crític” perquè d’una previsió inicial de dotze milions se n’han executat finalment només cinc i se n’han reconduït gairebé cinc més per aquest 2025, amb la qual cosa “queda clar que és un pressupost per complir el tràmit” i, ha afegit el conseller d’UL, si no s’han complert les expectatives “m’atreviria a dir que és gairebé per manca de rigor”. Per al conseller de la minoria, falta més inversió a la plaça Germandat o en l’aparcament que hi ha sota, s’hauria d’apostar ja per una residència universitària o fer més incís en la neteja.

ENDEUTAMENT

Més enllà del superàvit que ha deixat la liquidació de l’exercici pressupostari 2024, el deute acumulat era el darrer dia de l’any passat de 2.976.987 euros, el que suposa una reducció de més de mig milió respecte d’un any abans i, percentualment, una davallada del 16%. Però a l’endeutament propi del comú, a efectes de la regla d’or, cal afegir-hi el deute de les societats públiques participades. I en aquest cas el deute disposat ha crescut i de manera molt significativa.

Així les coses, si al final del 2023 l’endeutament era de 4.686.459 euros, just any després la xifra ja havia ascendit als 6.369.063 euros, és a dir un increment percentual del 36% i, en números absoluts, un augment de més d’1.682.604 euros. En global, per tant, el deute ha passat de 8.244.288 euros a 9.346.050 euros, 1.100.000 més que un any abans, el que representa un increment del 13%.

Comentaris (2)

Trending