Inspectors d’aquest organisme professional del futbol espanyol van estar aquí el primer tram del 2024 fent-se passar per clients d’establiments i van anar anotant i recollint suposades proves d’establiments que oferien futbol però que no tenien dispositius legals, és a dir, que no pagaven els abonaments oficials. Una vegada recollides totes aquestes dades van anar formulant querelles. Com a mínim contra una vintena d’establiments. Una vegada els locals van anar rebent les notificacions, el primer que van fer, va ser deixar d’emprar els dispositius ‘pirata’. I van deixar d’oferir futbol o es van subscriure als abonaments formals.
De fet, els advocats als quals van recórrer els establiments van detectar diverses mancances jurídiques en la querella plantejada per LaLiga i van fer que, durant temps, la instrucció de les mateixes s’aturés. A més, va resultar que la pràctica de la prova que pretenia l’autoritat judicial, que era acudir als locals a comprovar quins dispositius tenien, resultava inidònia perquè sabent els establiments que estaven sent investigats, com s’ha dit, es van retirar tots aquells dispositius que permetessin veure futbol de forma il·legal o, almenys, al·legal. En fi, ‘pirata’.
Els responsables de la LaLiga van arribar a sol·licitar que s’exigís una indemnització a cadascun dels establiments en funció de la seva facturació. I que dita compensació no podia ser inferior als 450,16 euros el mes. Després de dos anys d’instrucció o, com a mínim, de la interposició de les querelles, i amb alguna decisió pel mig del Tribunal de Corts considerant que els fets denunciats no eren delicte, finalment les querelles s’haurien arxivat.
Segons les fonts consultades, el raonament de tots els arxius és força compartit. Que no hi ha indicis de la comissió d’un delicte contra la propietat intel·lectual perquè o no s’ha acreditat que hi hagués afany de lucre, en alguns casos o, per contra, el que s’ha acreditat és, justament, que no n’hi havia. A més a més, segons les fonts consultades, tampoc no hi hauria una continuïtat, una reiteració permanent en la conducta i, en conseqüència, no es considera que hi hagués cap perjudici per al querellant, amb la qual cosa s’hauria donat la reclamació per tancada.
Sia com vulgui, les fonts consultades han assegurat que la querella no haurà comportat cap condemna ni, tampoc, que s’indemnitzi la LaLiga però sí que va tenir un efecte clar: generar temor entre els titulars dels negocis, amb la qual cosa una de dues: o van deixar de dur a terme les eventuals pràctiques ‘pirates’ o es van subscriure als abonaments regulats i, per tant, pagant els cànons establerts per la patronal del futbol espanyol. Per tant, indirectament haurien aconseguit part de l’objectiu que tenien les querelles, de copiar i enganxar.











Comentaris