Cal tenir en compte en l’anàlisi de les dades, les dades corrents i les constants. Unes incorporen l’efecte de la inflació. I pot ser que un establiment facturi més però hagi venut menys si es tenen en compte els ingressos corrents. És a dir, els que inclouen l’encariment dels productes. Si l’IPC es deixa al marge, es pot comprovar amb més exactitud si es ven més o no. I sembla evident que, almenys al gener, aquest no va ser el cas. A nivell de grans superfícies, el sector que va patir més va ser l’alimentació. En establiments més detallistes, els carburant o altres tipus de productes van patir una reculada més important.
Cal tenir en compte, també, que el desembre havia estat bo. I que després d’una caiguda al setembre respecte d’un agost també molt destacat per positiu, la situació s’havia anat recuperant. És obvi. Setembre i octubre són una mica de sot -com abril, maig i juny- esperant els mesos forts especialment en l’àmbit turístic. En tot cas, caldrà veure si les dades de març -per a les quals encara falta- permeten evidenciar una recuperació o no, més enllà de l’encariment del cost de la vida, que pot inflar els ingressos, sí, però també afecta la despesa.
ÍNDEX D’OCUPACIÓ
L’índex d’ocupació de les grans superfícies comercials s’elabora a partir del total del personal ocupat mensualment en aquest tipus d’establiments, i distingeix entre sexe i tipus de jornada laboral. Al gener de 2026, l’índex d’ocupació de les grans superfícies comercials al detall registra un lleuger augment del +0,1% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior i cau un -2,8% respecte al nivell assolit al desembre de 2025.
Quant a l’índex d’ocupació de comerç al detall, aquest s’elabora a partir del total del personal ocupat mensualment en aquest tipus d’establiments, i distingeix entre sexe i tipus de jornada laboral. Al gener de 2026, l’índex d’ocupació experimenta una variació interanual negativa de -4,7% i cau un -2,5% respecte a les dades enregistrades al desembre del 2025.







Comentaris