El preu dels pisos continua enfilant-se sense aturador

La mitjana del preu es va situar durant el 2024 en 4.149 euros per metre quadrat -un 15% d’augment en comparació al 2023-, xifra encara més elevada (4.328) si s’agafen només les vendes del darrer trimestre, el que suposaria un increment de gairebé el 30% en comparació al mateix període de l’any anterior

Comentaris

Blocs de pisos al centre d'Encamp.
Blocs de pisos al centre d'Encamp.

El mercat immobiliari va frenar al llarg de l’any passat, amb una davallada important del nombre d’operacions de compravenda efectuades. En el cas dels pisos, la caiguda de les operacions va ser del 14,4%. En canvi, però, el volum de diners moguts va créixer. I el motiu és que el preu dels immobles es va disparar, novament, també de forma forta. De mitjana, un pis al país ja costa, de llarg, més de 4.000 euros per metre quadrat. Més concretament, 4,149, el que suposa una pujada del 15,3% en comparació al cost del 2023. Aquesta dada és encara més elevada (4,328) si es tenen en compte les operacions efectuades el darrer trimestre: llavors, l’augment del cost frega el 30%.

Així es comprova en les dades sobre el mercat immobiliari que ha fet públiques aquest matí el departament d’Estadística. Globalment, es van trametre un total de 4.606 béns immobles, fet que suposa un retrocés del 7,8% en comparació a l’any anterior (4.993). Cal tenir en compte que aquí s’inclou qualsevol tipologia, des de pisos a locals comercials o fins i tot, edificis sencers. Pel que fa als pisos, la caiguda és més gran, del 14,4%: de 1.597 a 1,367. També va caure la venda de places d’aparcament (-7,8%) i de locals comercials (-24,4%) i, en canvi, van a l’alça la d’habitatges unifamiliars (+6,2%) i terrenys (+58,2%).

En l’àmbit dels pisos, hi ha hagut, com s’ha dit menys operacions. En canvi, però, han suposat un major moviment de diners. El valor total dels immobles venuts frega els 491 milions d’euros, cosa que suposa un 4,6% més. És el sector del mercat immobiliari que més fons mou, prop de la meitat dels 1.062,6 milions que van representar totes les transaccions, un 2,7% menys que els 1.092,4 del 2023.

És a dir, menys pisos venuts, però més diners moguts. I això vol dir que el preu unitari ha crescut de forma important. A Andorra, el metre quadrat dels pisos es va situar en 4.149,9 euros. Si es compara amb els 3,599,3 del 2023, es constata que la pujada és d’un 15,3%. Si les dades s’analitzen per parròquies, es constata que hi ha sensibles diferències. La més cara és Escaldes-Engordany (5.407,9 euros) seguida d’Andorra la Vella (5.105,9), que és on més s’han encarit els immobles: un 41,3%. En canvi, la parròquia més, entre cometes, barata, és Sant Julià, amb un preu mitjà per metre quadrat de 2.584,5 euros, xifra que ha caigut en comparació al 2023 (-12%).

Aquesta tendència a l’increment de preu es veu també en altres àmbits del mercat immobiliari. Així, també ha crescut el cost del metre quadrat dels habitatges unifamiliars (3.256 euros, un 34% més), dels aparcaments (1.887,3, +12,4%) o dels locals comercials (2.910,2, +18,6%).

I, pel que fa als preus, la situació no semblava millorar al tram final de l’exercici. Al contrari, si s’analitzen les dades de les operacions immobiliàries efectuades únicament en el darrer trimestre de l’any (d’octubre a desembre del 2024) el preu mitjà en el cas dels pisos és encara més gran: 4.323,8 euros. En aquest cas, la dada s’ha incrementat gairebé un 30% en comparació al darrer trimestre del 2023 (3.330,2 euros).

Comentaris (34)

Trending