Andorra pretén convertir-se en dos anys en la capital europea dels e-sports

Govern i ACTUA presenten un pla estratègic per desenvolupar una nova indústria global al tomb dels esports electrònics que els experts consideren que pot ser tota una fita

El secretari d'Estat de diversificació econòmica i innovació, Marc Galabert, durant la presentació del pla.
El secretari d'Estat de diversificació econòmica i innovació, Marc Galabert, durant la presentació del pla.

Andorra pretén convertir-se en la capital europea dels e-sports. Així ho ha explicat el secretari d’Estat d’Innovació, Marc Galabert, durant la presentació del pla estratègic sobre els esports electrònics, un nou sector d’activitat sobre la qual el Govern i ACTUA volen bastir un nou “ecosistema econòmic”, una nova indústria. El Principat és un dels primers països al món que s’enfoca tan clarament als e-sports, “una autèntica fita”, segons els experts que assessoren l’administració.

El pla estratègic s’ha presentat tot just quinze dies després d’aprovar-se al Consell General el marc legal. Galabert, que ha substituït en la presentació el ministre de Presidència i Economia, Jordi Gallardo, confinat per ser contacte d’un positiu de coronavirus, ha remarcat el dinamisme del sector, que obligarà a una revisió constant dels embolcalls legals i els plans estratègics. Es pretén generar “un ecosistema d’e-sports ‘business’”.

La intenció és crear “un ecosistema d’e-sports ‘business’”; “generar indústria. No són només ‘youtubers’ o ‘influencers’; va molt més enllà”

Els consultors de la firma Auren que han participat en l’elaboració del pla -Pilar Sánchez-Bleda i Emilio Hurtado- han destacat la “valentia” de l’administració andorrana d’apostar tan decididament pel sector de l’entreteniment tecnològic, tot deixant clar, ha dit Sánchez-Bleda, que el que es vol és “generar indústria. No són només ‘youtubers’ o ‘influencers’; va molt més enllà”. El número 2 del ministeri d’Economia per a qüestions d’innovació i diversificació econòmica, que s’ha vanagloriat que els experts qualifiquin d’“avantguardista” la iniciativa de l’executiu, ha deixat clar que “volem ser optimistes alhora que realistes” i això suposa que abans de final d’any s’hauria d’haver organitzat al Principat ja sia una competició o un congrés sobre la matèria i d’una certa rellevància internacional.

El pla estratègic presentat aquesta tarda al Centre de Congressos d’Andorra la Vella se sustenta en set grans eixos o dimensions. Els e-sports han de tenir una clara incidència o vinculació amb l’economia i l’empresa; amb el turisme; la competició; l’educació; les infraestructures tecnològiques i d’informació; el vessant legal i la governança. Excepte aquest darrer punt, que és més transversal, respecte de la resta s’hi hauria d’anar treballant. S’hauran de desplegar reglaments, normatives, per anar donant forma a tot plegat.

Desenvolupant els e-sports com a ecosistema econòmic es volen crear llocs de treball però, alhora, atraure turisme. Organitzar competicions però, també, promoure nous estudis sobre formacions digitals que permetin dotar la indústria dels e-sports de tots aquells perfils laborals que són necessaris més enllà dels jugadors o els creadors dels jocs. Galabert ha explicat que ja s’han fet contactes amb ‘publishers’, que són els qui creen els jocs i els qui “al capdavall diuen com es juga”.

WhatsApp Image 2021 05 11 at 19.46.17
Taula rodona d'experts després de la presentació del pla estratègic. Toni Solanelles

El secretari d’Estat també ha recordat que “ja tenim alguns ‘gamers’ instal·lats al país”, bàsicament espanyols i francesos, però també algun britànic. Per a Galabert, el negoci al tomb dels esports electrònics “ens obre la porta a un nou escenari”. Segons Pilar Sánchez-Bleda, el 2023 ja s’haurien de veure els fruits de tot plegat. És a dir, que els e-sports ja comencin a moure una indústria, un ecosistema econòmic. L’activitat, l’entreteniment està en auge, però encara no ha trobat l’entorn ideal.

L’assessora d’ACTUA i del Govern ha recordat, per exemple, que França va intentar regular la matèria però la normativa va resultar fallida. I Espanya encara no s’hi ha posat. Andorra és el cinquè país de tot el món que regula el e-sports. Dos anys en aquest sector, que és el que hauria de trigar el Principat a veure resultats palpables, són com sis o més en altres camps. Tot evoluciona més ràpid. Molt ràpid. I en aquest sentit, segons Sánchez-Bleda, les dimensions del país poden ajudar a ser més àgils i adaptar-se millor a les necessitats d’evolució constant del sector.

Després de la presentació del pla estratègic, hi ha hagut una taula rodona d’experts al voltant també d’esports electrònics. Hi han participat Diego Soro, CEO de Cream Real Betis; Manel Guerrero, membre de l’Associació Andorrana d’Esports Electrònics i CEO de WhatYouPlay: Álvaro González de Buitrago, CEO de Team Queso; i Roberto Expósito, CEO d’Asobu eSports. El moderador de la taula ha esta un altre expert, en aquest cas el CEO de Global Sportainment, Antonio Lacasa.

Comentaris (11)

Trending

Com la majoria de webs, utilitzem cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació i soferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús.