“Crec que la censura de l’Espai Caldes va lligada a les pors interiors d’una persona que creu que aquest sentiment determinat està per damunt de l’accés de la ciutadania a una exposició”, apunta Benet a l’Altaveu.
El dia del rebombori l’empresari estava fora de Barcelona, de viatge, però el seu equip, present a l’Espai Caldes, va contactar amb ell per fer-li arriba la decisió de Gili: “Em van trucar per informar-me que es volia retirar la peça i, d’acord amb tots els implicats (la directora del Museu de l’Art Prohibit [Rosa Rodrigo], el comissari [Carles Guerra], amb tothom), vam decidir que l’exposició no es podia mantenir si no hi havia aquesta obra”. Benet assevera que “això no és per un problema de seguretat ciutadana; si fos així, no faríem absolutament res”.
El col·leccionista d’art emfatitza el valor de la portada de ‘Charlie Hebdo’ (amb el titular ‘Tout est pardonné’) que va desencadenar la polèmica: “És un número que la revista va publicar després dels atemptats. Una mena de perdó que l’equip de la revista va oferir, fins i tot, als agressors que acabaven de matar els seus companys. És una portada que intenta ser molt tolerant amb tothom”. A la mostra cancel·lada de l’Espai Caldes, aquesta obra era una de les primeres que veia el visitant: “Creia que podia servir com una introducció a la censura religiosa, a la intolerància de la fe”.
D’altra banda, el Museu de l’Art Prohibit insisteix a comunicar que, de moment, no han rebut “cap proposta” provinent d’Andorra per negociar una reobertura de la mostra, però “estem oberts”. “El propòsit del museu és fer pedagogia de la censura”, assenyalen. I la lliçó de pedagogia va arrencar dijous passat inesperadament, a tota velocitat.







Comentaris (3)