Cultura

Santa Coloma torna a lluir tot el seu esplendor romànic

La mateixa tècnica videogràfica emprada a Sant Climent de Taüll permet recrear els frescos que al seu dia van lluir al frontal de la nau central i l’absis de l’església andorrana

Una projecció de sis minuts de durada permet tornar les parets del temple colomenc al segle XII després d’haver fet petits canvis en la disposició d’alguns elements com la verge del Roser

Altaveu

Sis minuts d’espectacle, de llums i de color. Una visita obligada, i gratuïta fins al 30 de setembre. Els frescos romànics de Santa Coloma tornen a lluir allí d’on un dia van ser arrencats. Les tècniques videogràfiques, el videomapatge o ‘mapping’, han permès recrear com deurien ser les pintures que al seu dia, molts segles enrere, van recobrir el frontal i l’absis de l’església colomenca. Les pintures reals, les que al seu dia es van extreure i en l’estat amb què han arribat als nostres dies, es podran veure més endavant en en el museu que s’està acabant d’adequar a la rotonda que hi ha a tocar de l’accés al temple romànic del campanar cilíndric.

Les autoritats estatals i comunals, encapçalades pel cap de Govern, Toni Martí, i el síndic general, Vicenç Mateu, i per la cònsol d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, han presidit la inauguració formal del muntatge videogràfic. La presència, però, de tota la cercavila de personatges públics era i és el de menys. El que val és poder descobrir, o redescobrir, segons es vulgui, la joia romànica que un bon dia va acollir en el frontal de la nau i en l’absis la no menys encomiable i rellevant església romànica de Santa Coloma. El referent del muntatge que llueix a partir d’ara és el treball fet des de fa uns quants anys a Sant Climent de Taüll. De fet, la mateixa empresa que va fer aquell treball ha realitzat, no sense dificultats, el de Santa Coloma.

Les alteracions que han sofert tant les pintures com l’absis al llarg dels temps fan impossible tornar-les al seu emplaçament original, tal com sempre havia considerat el departament de Patrimoni Cultural. En l’estat actual de la tècnica, el videomapatge és la millor solució per veure in situ com podrien lluir les pintures romàniques originalment. La reproducció permetrà que els ciutadans gaudeixin de les sensacions que produïen les pintures murals en el seu estat original. En total, s’han instal·lat sis projectors: un a la nau, que projecta les imatges a l’arc, i cinc a l’interior de l’absis. La projecció, com s’ha dit, dura sis minuts.

Per dur a terme la vídeoprojecció ha calgut realitzar petits canvis en la disposició dels elements que envolten la zona del presbiteri i de l’absis de Santa Coloma. La modificació més rellevant és l’aplicació de l’arrebossat amb morter de calç de l’absis, que millorarà la qualitat de les projeccions. Amb aquestes modificacions, la talla romànica de la verge del Remei s’ha retirat del centre de l’absis i ara presideix la nau a la banda de la dreta. Amb aquest canvi ha guanyat visibilitat i es troba més pròxima als visitants. La resta de modificacions, quasi imperceptibles, són l’enllumenat de la nau, que pot variar d’intensitat, i la retirada d’alguns cables elèctrics. El sagrari també s’ha traslladat al fons de la nau, al costat del retaule. Tant el sagrari com la talla de la marededéu estan en noves vitrines. 

Per veure com eren els pintures romàniques al segle XII s’han hagut de reconstruir part de les pintures, com algunes figures del tetramorf, fragments de cel o vestits. Ho han fet a partir de l ́estudi minuciós de la tècnica de l’escola del Mestre de Santa Coloma i del seu cercle d’artífex per poder recrear-ne el traç. A través del ‘mapping’i de la interpretació comparativa amb altres conjunts pictòrics coetanis a Santa Coloma, es reconstrueixen virtualment les pintures en el seu hipotètic estat original, inclosos els buits que han comportat els vuit segles transcorreguts, i el resultat es projecta als murs del suport primigeni; en aquest cas, l’absis i el frontal de Santa Coloma. Aquí és on veurem projectats la Maiestas Domini i el Col·legi Apostòlic. Per recrear com deurien ser els frescos romànics al segle XII, els tècnics han hagut de reconstruir part de les pintures, com algunes figures del tetramorf, fragments de cel o vestits. Ho han fet a partir de l ́estudi minuciós de la tècnica de l’escola del Mestre de Santa Coloma i del seu cercle d’artífex per poder recrear-ne el traç.

Les pintures romàniques originals s’exposaran a l’Espai Columba, l’edifici situat a uns metres de l’església. Aquest museu o contenidor per als frescos està forçat avançat. No hi ha data per a la seva inauguració. I el que tampoc hi ha és cap dubte que l’executiu actual i la ministra de Cultura, Olga Gelabert, amb moltes llacunes en la gestió d’aquesta àrea, faran l’impossible i l’impossible per inaugurar com sigui i de la manera que sigui aquest espai. La idea és que es pugui posar en marxa, d’una manera o altra, el gener. I llavors el videomapatge i els frescos originals es podran visitar, es podran veure, conjuntament. 

Fins al 30 de setembre hi haurà jornades de portes obertes, en els horaris establerts, projeccions gratuïtes, per ordre d’arribada i en grups de com a molt deu persones per garantir una bona visualització de la projecció. A partir de l’octubre, es revisarà el sistema de funcionament del videomapatge. Quan s’obri l’Espai Columba, la visita, com s’ha dit, serà conjunta. Qui vulgui entrar a l’església sense veure el ‘mapping’, ho haurà de fer en horari de culte. Cada diumenge i festius, a les 10 del matí. Cal tenir en compte també que els horaris de les projeccions es poden veure alterats pels oficis religiosos: funerals, casaments, comunions o batejos entre d’altres.