De ‘joc’ a delicte, de víctimes a agressors: l’activitat de les bandes juvenils afluixa

La policia reconeix que el fet que hagi transcendit que s’està actuant contra els promotors de les baralles grupals ha suposat que s’hagin frenat els altercats però considera que a la llarga caldrà una actuació “més transversal”

L'activitat al tomb de l'Espai Jovent d'Escaldes ha baixat de manera molt important.
L'activitat al tomb de l'Espai Jovent d'Escaldes ha baixat de manera molt important. Toni Solanelles

L’activitat de les bandes juvenils ha afluixat de manera molt important fins al punt que, hores d’ara, la preocupació dels promotors de les batusses és mirar de pressionar altres implicats per tal que no expliquin què feien o deixaven de fer si són citats per la policia. I és que allò que en algun cas, seguint l’estela de països veïns, va començar sent un ‘joc’ per demostrar entre adolescents qui era més fort que l’altre, ha acabat al final comportant presumptes delictes. I ha convertit suposades víctimes en teòrics agressors, perquè s’han anat afegint als grups violents.

Des de mitjan agost que hi va haver el primer cas seriós. I el 5 de setembre es va formalitzar una segona denúncia que al cap i a la fi va ser la detonadora de tot el que ha vingut després. En aquell cas es va pegar de manera molt violenta una menor d’Ordino que va ser citada a Encamp. Quan va arribar al punt de la trobada, sense cap mena d’escrúpol ni motiu se li va propinar una pallissa. Els dies següents les cites van continuar però les potencials víctimes, sabedores del pa que s’hi donava, ja no acudien a les trobades. A partir d’aquí, els principals agressors van iniciar una campanya de pressió i amenaces fins que ara fa dues setmanes va esclatar tot al saltar als mitjans de comunicació. 

Zona propera a l'Espai Jovent on el comú reforçarà la vigilància.

Relacionat

Escaldes contracta seguretat privada i posarà més càmeres a l’entorn de l’Espai Jovent

A partir d’aquell moment, reconeix el director de la policia, Bruno Lasne, es va donar “prioritat absoluta” a l’esclariment dels fets i la desarticulació de les bandes i s’ha fet un “reforç preventiu a les sortides de centres escolars”. En tot cas, des que han transcendit les situacions, s’ha generat una mica d’alarma social, les famílies van més en compte i la policia ha començat a citar implicats en les batusses, els incidents grupals han frenat fins a pràcticament desaparèixer. Però el problema és latent i com avisa Lasne, més enllà de la feina policial, caldrà una acció “més transversal”, implicant agents socials com poden ser els docents, monitors de lleure, administracions diverses i, és clar, les pròpies famílies.

De moment no s’ha procedit a formalitzar cap detenció però no es descarta pas. Per ara, la policia treballa sota la instrucció de la fiscalia. I contra el que s’havia dit inicialment, fins i tot per part del secretari d’Estat d’Interior i Justícia, Joan León, el cas encara no s’ha judicialitzat

La policia ha rebut una quantitat ingent de material videogràfic on es poden visualitzar baralles diverses. S’han mirat d’identificar a partir de la visualització de les imatges els intervinents. I des de dimarts que s’han començat a prendre declaració a menors, noies i nois, en presència dels progenitors o tutors legals i d’advocat. De moment no s’ha procedit a formalitzar cap detenció però no es descarta pas. Per ara, la policia treballa sota la instrucció de la fiscalia. I contra el que s’havia dit inicialment, fins i tot per part del secretari d’Estat d’Interior i Justícia, Joan León, el cas encara no s’ha judicialitzat.

Quan la batusses i les dues primeres denúncies van transcendir públicament, la policia va analitzar la qüestió amb la fiscalia, com a superior jeràrquic immediat, i es va decidir iniciar les diligències i començar a prendre declaracions, que és el que s’està fent aquesta setmana. I a mida que declara un o una jove apareixen noms de més persones que, en major o menor mesura, també han participat en els altercats. Per una qüestió de procediment, de moment no s’ha demanat la intervenció de la Batllia. Al final, l’acció policial, per molt feixuga que sigui, és més àgil sense judicialitzar.

Una vegada s’hagi construït un primer dossier més o menys ampli amb les declaracions dels aparents principals promotors de les batusses i de les bandes juvenils, i responsables de les agressions més greus denunciades, durant la setmana que ve es preveu fer arribar llavors ja sí a l’autoritat judicial el cas. I a partir d’aquell moment ja serà el batlle a qui pertoqui la causa qui analitzarà l’afer i ordenarà les diligències que s’escaigui. És a partir de llavors, aparentment, i mentre no apareguin majors d’edat, que la Batllia ordenarà probablement algunes detencions. Ni que sigui a mode d’escarment sempre que encaixi en els supòsits penals degudament tipificats.

Gravar les accions violentes sol ser una de les activitats de la banda.

Relacionat

El nou oci dels adolescents: sortir a ‘caçar’ menors per pegar-los en grup mentre altres ho graven

De moment, l’activitat violenta al carrer -una altra cosa són les pressions, ja s’ha dit, a través de grups socials i xarxes telemàtiques- ha desaparegut. El primer efecte, doncs, ja l’ha tingut la pressió social. Alhora, l’aflorament de dades i informació hauria de permetre la policia delimitar perfectament tant els intervinents com els escenaris, virtuals o reals, de les seves accions com a mínim pseudodelictives. I hauria de proporcionar elements perquè es pugui du a terme aquesta actuació “transversal” a la qual al·ludia el director de la policia. 

Comentaris (18)

Trending