En aquests nous quioscos, que encara s’ha de perfilar on es posaran, s’hi podran obtenir des del formulari de desplaçament al certificat dels punts de la CASS passant per les notificacions pendents d’entregar, que són el 40% dels documents que la gent habitualment necessita en paper. La CASS deixarà d’usar el seu propi certificat digital per tal d’integrar-se al certificat de Govern i les notificacions, especialment les empresarials, s’inclouran a la plataforma e-notificació. També es farà incís en l’eliminació encara més progressiva dels fulls grocs, molt menys eficients que els fulls electrònics. I hi haurà una atenció més personalitzada per als assegurats amb malalties complexes o cronificades.
El director general de la CASS, Josep Escoriza, ha emmarcat aquestes noves actuacions que es plantegen en els propers mesos en el marc de les 289 que hi ha previstes tirar endavant en els propers tres anys. Escoriza i el director de prestacions, Sergi Iglesia, han presentat aquest divendres “totes les millores que afecten l’atenció al ciutadà”, en relació amb “la vocació de servei públic, integritat, transparència, qualitat i treball en equip” que, han indicat els dos interlocutors, caracteritza la parapública.
ELS QUIOSCOS
Escoriza ha explicat que la CASS rep 500 visites diàries d’una manera o altra relacionades amb la necessitat de documentació. Un dels primers elements que es farà serà incorporar el codi segur de verificació (CSV), que el que fa és certificar com a bons documents que van signats digitalment. Per ara, ha destacat el director general de la parapública, l’única administració que usa aquest codi és la de Justícia.
Escoriza com a exemple de punt on es podria situar un d’aquests quioscs ha citat Immigració, perquè moltes de les persones que han d’acudir a aquests departament necessiten el full de punts de la CASS i prou pot ser que l’hagin extraviat, oblidat o el que sia
Lligat amb el tema de les documentacions hi ha la decisió d’instal·lar, a partir del gener, tot un seguit de quioscos -punts de gestió i impressió de documents- en “diversos llocs del país”. Escoriza ha explicat que s’ha de parlar amb les administracions per veure on es poden situar aquestes pantalles interactives. “A la CASS ja tenim tres quioscos” i ara n’ha arribat un quart mòbil ja amb la vocació que sigui mòbil. Una mena de pantalla com la que usen els establiments de menjar ràpid per fer la comanda i que permetria imprimir en DIN A-4 el document que es necessités a partir de la introducció del QR de la cartera digital.
El director general de la CASS ha ressaltat que amb la bona entesa que hi va haver amb les corporacions parroquials per les eleccions, ara s’espera trobar la mateixa col·laboració. Escoriza com a exemple de punt on es podria situar un d’aquests quioscs ha citat Immigració, perquè moltes de les persones que han d’acudir a aquests departament necessiten el full de punts de la CASS i prou pot ser que l’hagin extraviat, oblidat o el que sia. A partir del gener s’haurien d’anar implementant aquests quioscs.
FULLS GROCS
La CASS també treballa amb la resta d’administracions, tot alineant-se amb els nous paràmetres tècnics i tecnològics, per tal que els assegurats cada vegada hagin d’aportar menys informació. I que sigui la parapública la que poui d’on escaigui. Amb tot, tant Escoriza com Iglesia han deixat clar que “el canvi de paradigma” i el creixement de població i de prestacions no han de deixar enrere aquells que, pel que sigui, no facin el pas de digitalitzar-se. “La bretxa digital és una qüestió que ens preocupa”, ha deixat clar el director general de la CASS.
S’usa molt poc el full groc. Però encara diversos prestadors l’utilitzen. I això que per a ells pot resultar un contratemps. I també per als assegurats. Entre que es fa la prestació i es cobra el que pertoca de la CASS, amb full groc un prestador triga 62 dies a cobrar i el pacient, 48
No obstant, és evident que l’ens ha de fer el possible per digitalitzar-se tan com sigui possible. Per això ha fet canvis a la plataforma amb prestadors per tal que aquells serveis sanitaris que no estan convencionats també puguin facturar a la parapública a través del full electrònica. S’hauria d’aconseguir així una rebaixa significativa de l’ús del full groc. El director de prestacions ha explicat que, per ara, durant el 2026 s’ha reduït del 24% la utilització del full groc respecte del 2025. I l’objectiu és que la rebaixa sigui del 50% a final d’any.
“No ho podem fer amb prestadors de fora del país”, però sí que la plataforma s’obre “a qualsevol prestador” del país. “Ens hem hagut d’adaptar”, ha explicat Escoriza, mentre que Iglesia deixava clar que fins fa no massa només es podia accedir a la facturació a través de la història clínica compartida i no tots els professionals de la salut hi són. Aquesta inclusió de prestadors s’anirà fent i en poc temps la rebaixa d’ús de fulls grocs serà molt destacada.
Com ha destacat el director de prestacions, ja s’usa molt poc el full groc. Però encara diversos prestadors l’utilitzen. I això que per a ells pot resultar un contratemps. I també per als assegurats. Entre que es fa la prestació i es cobra el que pertoca de la CASS, amb full groc un prestador triga 62 dies a cobrar i el pacient, 48. Amb el full electrònic aquesta temporalitat es redueix a dos i tres dies de manera respectiva. El canvi és abismal i, en principi, els controls que es fan són els mateixos. Digitalitzat tot és més ràpid.
ALTRES MILLORES
Altres millores que han exposat Escoriza i Iglesia són el pas del certificat digital de la CASS al certificat digital de Govern, una situació que s’anirà fent de manera gradual. O certes modificacions en l’oficina virtual d’atenció al ciutadà (OVAC), que fonamentalment donen servei, per exemple, a aquells pensionistes ja no residents que necessiten la fe de vida dos cops l’any. Són 8.000 persones. Des de no fa gaire s’havia posat un assistent telemàtic perquè no els calgués desplaçar-se a Andorra cada vegada. Ara ja ni tan sols es necessitarà assistent. I el pensionista podrà fer el seu ‘reconeixement’ quan li convingui més.
En vista als empresaris, a les empreses, totes les notificacions s’abocaran al portal e-notificació. Amb totes les garanties tècniques i els elements que marca el codi de l’administració pel que fa a terminis i altres circumstàncies. Com que aquesta plataforma no és massa coneguda, i igual que d’altres dels canvis o millores que es plantegen, es farà una campanya de comunicació per exposar el que escaigui. Per acompanyar els assegurats. La notificació via l’esmentat portal es farà només a les persones jurídiques, però si alguna persona física s’hi vol afegir, no hi haurà problema.
I finalment, s’està treballant en una atenció molt més personalitzada, amb un professional de la CASS estrictament dedicat a atendre aquells assegurats que tenen alguna malaltia crònica o necessiten algun tractament complexe. Com que hi ha una relació molt constant, i suposa una elevada despesa per a la CASS encara que puguin arribar a ser només el 8% dels assegurats, es considera una bona solució prestar una atenció referent.








Comentaris (1)