Formalment, el judici és contra el responsable mèdic de Salita en aquell moment. Els fets es remunten a la primera quinzena de maig del 2018 i la querella es va interposar el novembre posterior. La fiscalia i la família d’una dona que llavors tenia 81 anys i va ingressar en el marc del programa ‘Respir’ i va patir tres caigudes en una dotzena de dies acusen el facultatiu d’un delicte menor de lesions per imprudència professional greu. El metge ha defensat la seva actuació i ha assegurat que té la sospita que les lesions més greus que se li van diagnosticar a l’hospital posteriorment van ser degudes a una caiguda posterior ja fora de Salita.
El ministeri públic i l’acusació particular preveuen demanar quatre mesos de presó condicional i quatre anys d’inhabilitació que no tindran cap efecte perquè el doctor ja fa quatre anys que està jubilat. Entre cometes, el més important del cas és que si es condemna el metge, Salita haurà d’assumir la responsabilitat civil subsidiària, que encara no està clar a quant ascendirà vist que l’acusació particular probablement elevarà la seva petició inicial. La demanda pot arribar a superar els 30.000 euros.
PRIMERA DENÚNCIA
Com s’ha dit, es tracta de les primeres denúncies que es van interposar contra la residència i alguns dels seus professionals per suposada sobre medicació d’alguns dels seus interns. Fa pràcticament tres anys, llavors tant el metge, que continua acusat avui dia, com qui el 2023 era el director de Salita, van comparèixer davant la Batllia per sotmetre’s a un judici ràpid. Però tots dos van rebutjar les acusacions que se’ls feia i, per tant, van refusar acceptar cap de les penes que se’ls imposava. En aquell moment se li sol·licitava dos mesos d’arrest nocturn condicional i la inhabilitació professional.
Els fets van tenir lloc, s’ha dit també, el maig del 2018. La primera de les persones la família de les quals es va querellar, al novembre següent, pel tracte rebut pel centre sociosanitari havia ingressat a la residència en el marc del programa ‘Respir’. La idea de la família era tenir ingressada la dona una vintena de dies. Per la suposada sobremedicació a la interna li hauria comportat una inusual debilitació que li va provocar una caiguda i el trencament de sis costelles que el centre residencial inicialment va mirar de distreure.
Segons que ha explicat una de les filles de la dona, encara no 24 hores després de l’ingrés ja hi va haver la primera caiguda. Al llit on estava la dona a l’hospital hi havia d’haver unes baranes perquè així ho havia demanat la família a després d’un primer internament el gener d’aquell mateix any quan també hi va haver una caiguda. La família de la dona, en la segona estada, va portar la medicació necessària i altra documentació. Però a Salita se la va haver de medicar més i segons la família, va quedar molt debilitada.
El metge defensa davant el Tribunal de Corts la seva bona praxi i ha explicat davant de les magistrades, en els compassos inicials de la vista, que la interna era propensa a les caigudes, que els familiars de la dona van rebutjar una derivació a l’hospital per fer proves arran de les dues primeres caigudes i en un parell d’ocasions almenys ha assegurat que la família de la dona era conflictiva. De fet, en part ha estat la insistència dels familiars que ha fet moure el cas, encara que la fiscalia també acusaria. Però també és clar que les filles de la usuària ferida han deixat clar que no van tenir mai cap conflicte amb els responsables de la residència.
L’ANTIC DIRECTOR
També l’exdirector de Salita, que era el màxim responsable del centre el 2018 i que ha declarat com a testimoni, ha afirmat que no tenia record de cap conflicte. Que mai ningú li va parlar d’una família conflictiva la de la dona que aquell maig del 2018 tenia també un vessament pleural que el metge ha apostat perquè era producte d’una caiguda la primera nit que la dona l’hauria passat a casa després de sortir de la residència. Ernest Sáiz ha explicat que per protocol s’havia de veure en un màxim de 24 hores aquells usuaris que tinguessin alguna dolença.
En el cas d’aquesta dona es va trigar vuit dies a visitar-la des de la primera caiguda. Amb tot, el metge ha dit que una cosa era visitar-la i l’altra anar-la a veure. I que això sí que ho havia fet. Sáiz també ha afirmat que hauria de constar en el curs clínic la negativa de la família a traslladar-la a Urgències. I aquest fet no constava. “I que no consti si hi va haver renúncia no és habitual”. El director de Salita el 2018 sí que ha explicat que s’anotava qualsevol incidència. I que una relliscada també s’apuntava com si d’una caiguda fos quan és lleugerament diferent, perquè en una relliscada “no hi ha impacte”.
Arran d’aquell episodi, i més enllà de la querella, també es va denunciar el fet de manera administrativa. “Vam tenir una inspecció de Salut i es va fer un requeriment d’informació, de documentació.” “És cert que arran d’aquestes situacions es va proposar un canvi a nivell d’organització i qui era la coordinadora d’infermeria es va apartar de les seves funcions i va passar a ser infermera rasa i més tard es va nomenar una altra coordinadora”, ha explicat l’exdirector.
I perquè es va canviar la coordinadora? “Es va considerar que la persona que feia les funcions de coordinació faltava al rigor i podia ser millorable i es va optar per una altra professional que millorés el procés assistencial”, ha explicat un Sáiz que ha assegurat després que la inspecció es “tancar”, però després de la imposició de dues multes econòmiques “i es van fer una sèrie de requeriments”.










Comentaris