Prova pilot de la contractació en origen amb 450 permisos i oberta a qualsevol país extracomunitari

Els empresaris hauran d’assumir el 50% del viatge del treballador, que podrà ser contractat per a un màxim de nou mesos -de desembre a agost- i al qual se li haurà de garantir allotjament

El projecte s'ha presentat en el marc del Consell Econòmic i Social.
El projecte s'ha presentat en el marc del Consell Econòmic i Social. SFGA / C.ESTEVE

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

Hi haurà contractació en origen el proper hivern. Govern ha tancat amb els agents econòmics els detalls de la prova pilot que tindrà lloc de cara a la temporada de neu vinent, centrada en el sector de l’hostaleria. Es reserven un total de 450 permisos de la quota de temporada per a aquest sistema, que s’obrirà a qualsevol país extracomunitari. Per tant, no se centrarà només a Colòmbia, com s’havia dit inicialment, tot i que sí que es continua treballant per tancar un acord amb entitat especialitzada d’aquell Estat. Els empresaris hauran de pagar el 50% del viatge del treballador, que podrà ser contractat per a un màxim de nou mesos, i garantir-li l’allotjament.

L’executiu està ultimant els detalls de la normativa -un reglament- que impulsarà aquest nou sistema. Per ara, limitat durant el primer any a 450 autoritzacions i únicament al sector de l’hostaleria. A partir de com funcioni, s’analitzarà si, en anys posteriors, es pot ampliar a més àmbits. Les línies mestres del programa han estat ja acordades amb les patronals i s’han presentat en el marc del Consell Econòmic i Social (CES).

El nou sistema s’aplicarà a la tardor i estarà obert a qualsevol país no comunitari. Per tant, no es tancarà només amb Colòmbia. Les empreses podran buscar treballadors per contractar-los en origen a qualsevol Estat. I això permet, per exemple, buscar gent de Xile, Argentina o Perú, entre molts altres llocs. Qui vinguin tindrà un contracte per a un màxim de nou mesos -de desembre a setembre- i ho farà amb l’empresari assumint el 50% del viatge. També haurà de garantir que l’empleat té allotjament a Andorra.

Cua de ciutadans per fer tràmits a Immigració.

Relacionat

Les empreses volen que qui es contracti en origen es quedi durant tot el permís de residència

Pel que fa a les condicions que hauran de complir els treballadors, hauran d’acreditar dos anys mínims d’experiència al lloc de feina pel qual siguin contractats. Un cop acabin el màxim de nou mesos de contracte, hauran de marxar al seu país o a qualsevol Estat de fora de l’espai Schengen. Quan encadenin tres permisos d’aquesta mena, es considerà que tenen els sis anys d’experiència requerits per poder accedir a la quota temporal.

“En principi, tothom ha estat d’acord perquè ho tirem endavant i s’ha informat al CES que tampoc ho ha vist malament”, ha comentat la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol. Un aspecte que ha ajudat a trobar el consens per tancar ja el projecte és el fet que s’hagi obert a qualsevol país. “És bastant a demanda del sector que, per exemple, ens explicava que tenien molt coneixement de personal i bones relacions amb l’Argentina i, per tant ,es podrà aprofitar”, ha apuntat.

La voluntat, ha deixat clar Marsol, és de continuïtat. “Un cop passi aquest primer any ens asseurem, valorarem i veurem si cal canviar alguna cosa. Per ara, tot és començar i anirem veient”, ha indicat Marsol, tot explicant que “cada empresa anirà una mica pel seu compte”. Ara bé, no es descarta tancar un conveni amb l’entitat colombiana amb la qual fa dies que es treballa. “Si és així, també es podrà anar per aquesta empresa, però igualment cada empresari tindrà llibertat”, ha avançat.

El secretari d’Estat de Justícia i Interior, Joan León, en el V Fòrum Iberoamericà d’Immigració i Desenvolupament a Huelva.

Relacionat

Andorra busca nous aliats per ampliar la contractació en origen

Per vehicular tot plegat no caldrà canviar cap llei. Des d’Interior s’ultimarà un reglament específic que establirà les regles del nou programa. El fet que es pugui fer un contracte de nou mesos, permetrà que aquests treballadors puguin encadenar temporades d’hivern i d’estiu i, després, marxar, per tornar a l’inici d’una nova campanya de neu. Això no vol dir, de moment, que desaparegui la quota d’estiu, que justament s’obre ara amb 450 permisos per a l’hostaleria, ara bé, sense opció que s’hi puguin acollir els qui el passat hivern han treballat al país. Ja veurem què ferm, ho analitzarem llavors”, ha apuntat.

La intenció és poder tancar el dit reglament amb certa celeritat perquè “les empreses puguin començar ja a buscar”. Així doncs, Marsol ha afirmat que “no es trigarà gaire”. De fet, s’ha volgut aprofitar per presentar ja la iniciativa davant el CES perquè els agents socials també “estiguin al corrent d’aquesta modalitat de contractació que pensem que pot ser una bona fórmula”. També ha avançat que la normativa “preveu alguna salvaguarda” per si la relació contractual, un cop la persona està al país, no acaba reeixint, com ara que “que es pugui apuntar al Servei d’Ocupació sempre que no hi hagi un desistiment voluntari”.

La trobada del CES també ha servit per validar la nova quota de temporada d’estiu. Serà, novament, de 450 autoritzacions, també centrades en el sector de l’hostaleria. En aquest cas, però, no serà possible agafar gent que hagi treballat a l’hivern, ja que es manté l’obligatorietat que hagin de passar un temps fora del país. A banda, també s’ha validat l’avançament de 150 autoritzacions de la quota general a obrir la propera tardor. I és que l’actual, tot i que fa relativament poc temps que es va activar, ja s’està a punt d’esgotat en algunes ocupacions que es consideren “estratègiques”.

En aquest sentit, són autoritzacions que “s’estan esgotant”. Per això, “Immigració ha posat sobre la taula aquesta necessitat de tenir l’informe favorable del CES per aprovar aquest avançament que ens serveixi per garantir aquests casos específics”. Afecten, per exemple, professions com ara la de sanitaris o professors.

Comentaris (6)

Trending