Govern posa calendari a la reforma de pensions: o hi ha acord a final d’any o es farà unilateralment

Espot assegura que manté la voluntat de consens, però també avisa que si aquest no és possible en pocs mesos, la majoria tramitarà una llei pel seu compte en la qual, deixa clar, hi haurà pujada de cotitzacions, canvis en el valor del punt, endarreriment de la jubilació i límits a les prestacions més altes

Espot, donant explicacions als periodistes.
Espot, donant explicacions als periodistes. G.P.

Govern i grups de la majoria segueixen insistint que volen assolir un consens amb la reforma del sistema de pensions, però també avisen que no esperaran eternament per impulsar-la. I, de fet, ja han marcat una data al calendari a partir de la qual, si no hi ha acord, tiraran endavant la seva proposta -i lògicament amb els vots necessaris per aprovar-la-. Així ho ha apuntat Xavier Espot, que ha marcat finals d’any com a límit. A la vegada, ha advertit que caldran mesures dures, com apujar les cotitzacions, endarrerir la jubilació o tocar el valor del punt però que encara no seran suficients i, a la vegada, també serà necessari introduir, especialment per a la gent més jove, un sistema paral·lel de capitalització.

Així ho ha explicat el mandatari durant l’entrevista concedida a RTVA, tot posant en relleu que aquesta reforma és imprescindible per garantir la sostenibilitat del sistema de pensions. I, per això, malgrat recordar que s’està treballant per assolir un consens amb la resta de grups parlamentaris, també els ha posat pressió. Aquesta feina no es pot allargar indefinidament. Més quan, ha afirmat, “calen mesures que tothom sap que hem d’adoptar i, com més triguem a fer-ho, més dràstiques hauran de ser”.

El cap de l’executiu ha avançat que també serà necessari avaluar introduir una altra part de cotització amb un “sistema de capitalització” que sigui “complementari al públic” i en el qual es puguin introduir “mecanismes de solidaritat i de justa redistribució de les càrregues i dels esforços”

Així, Espot no amaga que ja té al cap quin seria aquest límit temporal. I no es pot dir que sigui llunyà. “Si no hi ha consens, a finals d’any entrarem un projecte de reforma de les pensions”, ha avançat. Aquest ja s’està analitzant conjuntament amb Demòcrates i Ciutadans Compromesos, els dos grups que donen suport a l’executiu. Ho ha revelat tot explicant que, recentment, “vam fer un seminari conjunt” del qual va sorgir “un ordre d’idees”, tot i que “sense acabar de perfilar” els detalls concrets de cada acció.

Entre aquestes, ha deixat clar n’hi haurà algunes que tindran un impacte important tant en les empreses com en els mateixos assalariats. “No ens enganyem: caldrà apujar les cotitzacions, repartint-les equitativament entre empresaris i treballadors i no de cop sinó any rere any; retardar la jubilació, posar un límit a les pensions més altes i tocar el valor del punt”, ha remarcat.

I amb aquestes, ha advertit, no n’hi haurà prou per assegurar la viabilitat a llarg termini del sistema. Serà necessari avaluar altres accions, com ara canvis en el model, al seu entendre, introduint una altra part de cotització amb un “sistema de capitalització” que sigui “complementari al públic” i en el qual es puguin introduir “mecanismes de solidaritat i de justa redistribució de les càrregues i dels esforços”. Així, ha afirmat que “ho hem de fer sigui liberal o no; el dia que no tinguem diners per pagar pensions, podem parlar de liberalisme, socialisme o comunisme que, al final, les faves seran comptades i les persones no tindran prestació”. Ara bé, també ha matisat que no tots els assalariats es veuran afectats de la mateixa forma.

“Les persones que estan en la vintena o la trentena d’anys no tindran el mateix tracte que les que estan en la cinquantena o la seixantena”, ha manifestat. I ha volgut llançar un missatge de tranquil·litat. “A qui està a punt d’arribar als 65 anys no li endarrerirem de cop la jubilació”, ha indicat. Així, ha deixat clar que es farà de manera que sigui “assumible” tant per empreses com per les famílies.

JORNADA LABORAL

Amb les pensions encara hi ha marge pel consens. Amb la jornada laboral -i la possible reducció-, ha quedat clar, no. Espot ha tancat la porta a qualsevol canvi en l’actual situació. “No impulsarem cap mesura de reducció”, ha afirmat. De fet, s’ha mostrat clarament oposat a la proposta tot recordant “l’històric” d’altres països, com ara França, on s’aplica des dels noranta i, al seu entendre, ha estat negatiu “tant pel que fa a la competitivitat com per a les remuneracions dels treballadors”. Així, ha manifestat que “no creiem que sigui la solució per millorar la capacitat adquisitiva dels assalariats”. En canvi, el camí hauria de ser “els convenis col·lectius”.

Comentaris (8)

Trending