Amb les proves d’avui arrenca el procés final per escollir la futura pubilla, l’hereu, l’hereuet, la pubilleta, així com la dama d’honor i la segona dama d’honor d’Escaldes-Engordany. Els noms no es coneixeran fins diumenge, quan tingui lloc la proclamació oficial.
Segons ha explicat el president de la Unió Pro-Turisme, Jaume Ambor, enguany hi participen quatre candidates a pubilla, dos candidats a hereu, tres aspirants a hereuet i tres candidates a pubilleta. “Cada dos anys fem l’elecció del pubillatge. Anem a les escoles, expliquem què representa i a partir d’aquí els joves que volen s’hi poden inscriure”, detalla sobre quin és el procés previ.
La jornada d’aquest divendres combina entrevistes orals i proves escrites. En el cas dels candidats adults, les preguntes giren entorn de la història d’Andorra, la parròquia, les tradicions i la cultura popular, així com una redacció sobre el significat del pubillatge. Per als més petits, el format és més proper i adaptat a la seva edat. Chloe, de 10 anys i candidata a pubilleta, ha explicat que li han preguntat coses més quotidianes com “a quina hora m’aixeco, si m’agrada viatjar, si tinc germà o si tinc gos”. La jove candidata assegura que s’hi presenta perquè vol “representar el meu país” i donar a conèixer “les tradicions que tenim aquí”.
Les proves, però, no s’acaben avui. Ambor ha remarcat que durant els àpats oficials de dissabte també s’observarà el comportament, l’educació protocol·lària i la capacitat de representar la parròquia en actes públics. “Valorem la persona, el seu tarannà, que sigui senzilla i responsable”, ha afirmat.
LA JOVENTUT MÉS COMPROMESA
Entre els candidats més adults, els més protagonistes la motivació principal és la voluntat de defensar la identitat i la cultura andorrana. Biel Molina, aspirant a hereu, explica que es presenta perquè “la cultura és una cosa molt important a Andorra” i considera que “el jovent s’està distanciant cada cop més”. També ha destacat l’orgull de representar Escaldes-Engordany: “És un orgull ser escaldenc i viure en aquesta parròquia, perquè es té molt en compte fortificar la connexió entre el ciutadà i les arrels”.
En la mateixa línia s’han expressat Naiara García i Alèxia Lorenzo, dues candidates a pubilla i dama d’honor, amigues entre elles. Totes dues asseguren sentir-se molt vinculades a la cultura local i recorden que formen part de l’Esbart Santa Ana. “Som aquí de tota la vida i estem involucrades en la cultura de la parròquia”, han resumit.
L’elecció culminarà amb un intens programa d’actes durant dissabte i diumenge. De fet, aquest divendres una setantena de nens i nenes ja dormiran sobre el pavelló del Prat Gran. I és que la parròquia rebrà representants del pubillatge d’arreu del territori en una trobada que reunirà 114 persones. Dissabte hi haurà una gimcana infantil, una visita guiada per diversos espais d’Escaldes-Engordany, la benedicció de faixes i bandes, el comiat del pubillatge sortint 2024-2025 i un sopar de gala a la Sala del Prat del Roure.
Diumenge al matí se celebrarà una cercavila amb totes les delegacions participants, que recorrerà diversos carrers fins arribar al lloc de proclamació, previst al Parc de la Mola o al Prat del Roure segons la meteorologia. Serà aleshores, i només aleshores, quan es coneixeran els noms dels nous representants. “No es coneixeran fins al moment de l’acte”, ha remarcat Ambor.
L’elecció recau en un jurat format per representants institucionals i figures vinculades a la tradició: una consellera del Comú, Maria Carriço, la padrina escollida enguany, un representant del poble, un empresari, antics membres del pubillatge local i també el president del Foment del Pubillatge Català. Escaldes-Engordany es prepara així per viure un cap de setmana de relleu generacional, orgull de parròquia i reivindicació d’una tradició que continua molt viva entre els joves.







Comentaris