Era evident que el jove, nacional andorrà i de 34 anys, seria empresonat. I, de fet, la compareixença davant el batlle ha estat relativament ràpida. Abans de les 4 de la tarda ha arribat en dependències judicials després de 48 hores en seu policial i poc abans de 2/4 de 7 s’ha iniciat l’audiència per decidir sobre la situació processal de l’autor confés del crim masclista. Poc o res ha declarat l’home, que des que es va entregar no fa res més que donar versions contradictòries i de repartir mentides a tort i a dret, segons les fonts consultades. Abans de les 8 de la tarda ja sortia en direcció a la Comella. Processat per un delicte d’assassinat. I caldrà veure si el deix de gènere li suposa encara un agreujant afegit.
Abans de les 8 de la tarda, i sense haver pràcticament declarat davant el batlle, ja sortia el detingut de la Seu de la Justícia en direcció a la Comella. Processat per un delicte d’assassinat. I caldrà veure si el deix de gènere li suposa encara un agreujant afegit
En tot cas, encara falten moltes coses per aclarir, encara que són molts els elements que ja formen part de la causa. Hores d’ara no s’ha trobat encara l’arma del crim i l’escenari del mateix no acaba d’estar clar. El ganivet que el jove va usar per acabar amb la vida de la dona de 51 anys amb la qual, almenys els darrers temps, mantenia una relació molt tempestuosa, s’hauria estat cercant aquest migdia pels vorals del riu d’Òs, a l’altura de l’estació de l’ITV. Per aquella zona, a la carretera d’Aixovall, va aparèixer el cotxe Toyota RAV4 amb el qual es va desplaçar l’home i amb el qual va transportar el cadàver de la dona fins a la zona de la Comella on la va llançar ja difunta.
El ganivet no ha aparegut. El vehicle va trigar en aparèixer i encara s’han d’acabar de reconstruir, com a mínim, les hores posteriors a una primera discussió que hi hauria hagut al domicili de la dona dimecres a primera hora del matí. Els dos cònjuges mantenien altercats tot sovint els darrers temps. I són nombroses les persones de l’entorn d’un o de l’altra que havien observat discussions entre ells. De fet, la policia ha pres declaració a diverses persones de l’entorn del suposat assassí i de la víctima en què es constaten la violenta relació.
Dimecres de bon matí hi hauria hagut discussió. Però hi ha la constatació que la dona va sortir posteriorment tota sola del seu domicili, amb certa normalitat. A partir de llavors, i que hagi transcendit fins ara, no hi ha cap altre input fins que uns minuts abans de la 1 del migdia un home que resultaria ser el feminicida confés truca la policia i adverteix que ha vist ensangonada una dona dues corbes més avall del berenador de la Comella. Quan es comprova que el telèfon des del qual es fa la comunicació és de qui ara dorm a la presó, s’encenen totes les alarmes.
Dimecres de bon matí hi hauria hagut discussió. Però hi ha la constatació que la dona va sortir posteriorment tota sola del seu domicili, amb certa normalitat. Sembla que la veïna d’Encamp estava decidida a posar punt i final a la relació
S’activa una recerca inquietant i de seguida se sospita qui pot ser la dona. Es mira de contactar per telèfon amb tots dos. I cap respon. Es busca un Toyota RAV4 que s’ha vist circular amb l’home al volant i es comença a pentinar la zona de la Comella. La carretera de la Comella. Sense cap resultat. Poc després de les 3 de la tarda es presenta el cercat al despatx central de la policia i, d’una banda, s’abaixa la guàrdia. De l’altra, es constata el pitjor: reconeix el crim. I l’home acompanya els investigadors fins al punt on es localitza el cadàver.
En un marge, a tocar d’un barranc, jeu inert el cos menut de la dona mare de dues filles i un fill. És clar que se l’ha llançat allà. I també és evident que allí no s’ha comès el crim. L’home escenifica un “què és el que he fet” i a partir d’aquí comença a donar versions diferents sempre que pot. Sense explicar en quin lloc ha apunyalat la dona, sense dir on és el cotxe amb el qual ha traslladat el cos, sense indicar on és l’arma del crim. I molts d’aquests interrogants continuen existint, tot i que és evident que la investigació es manté sota una discreta evolució.
LESIONS
El cos de la dona presenta diverses lesions fetes amb arma blanca. De ganivetades mortals de necessitats o en llocs vitals n’hi ha dos o tres. Potser alguna més. Però la dona presenta talls en altres punts del cos, especialment als braços. Senyal que s’ha intentat defensar però no ha pogut vèncer el seu assassí, que s’ha assegurat de donar-li mort. Aquest fet i la manera com l’abandona són circumstàncies que ajuden a convertir l’homicidi en assassinat.
De ganivetades mortals de necessitats o en llocs vitals n’hi ha dos o tres. Potser alguna més. Però la dona presenta talls en altres punts del cos, especialment als braços. Senyal que s’ha intentat defensar però no ha pogut vèncer el seu assassí, que s’ha assegurat de donar-li mort
Semblaria, aparentment, que la dona hauria reiterat les hores prèvies al malaurat desenllaç la seva intenció de deixar la relació. No és la primera vegada que mantenia una relació tòxica. N’eren conscients fins i tot els especialistes d’Afers Socials, de Polítiques d’Igualtat, que van mirar d’integrar la dona, que havia enviudat ja fa anys, en el programa d’atenció a les dones víctimes de violència de gènere. No ho van aconseguir. Sí que, en canvi, seguia la formació de relacions no violentes l’ara empresonat. Però el seguiment d’aquest programa no era tan voluntari com hauria dit la secretària d’Estat d’Igualtat.
En efecte, superar el programa era una de les condicions que se li havia imposat a l’home, que es mostrava violent amb assiduïtat, per mirar de poder recuperar el contacte amb els seus dos fills. Autor d’episodis de violència de gènere amb diverses parelles des d’adolescent, també l’havia practicada amb la mare dels seus descendents, que no era en cap cas la dona ara assassinada. Una dona que era molt apreciada al Pas de la Casa, on hi havia passat moments complexes i també de bons. La seva vida de mig segle no havia estat senzilla. I ha tingut el pitjor final possible.
Amb el seu assassí ja a la presó, aquest dissabte se li farà una vetlla al tanatori d’Encamp, tres hores, de 10 del matí a 1 del migdia, per poder-se’n acomiadar aquells que ho vulguin. Per la tarda se’n farà la incineració en la més estricta intimitat. La commoció és molt gran especialment a la localitat frontera. Ella i el seu pare -traspassat per la pandèmia- eren molt coneguts. La noia havia deixat el Pas per anar a residir a Encamp, on va treballar anys en un dels supermercats més coneguts de la parròquia. Ara tornava a treballar aparentment al Pas. Del seu botxí no se n’acaba pas de saber si treballava o no.
Aquest dissabte, de les 10 del matí a la 1 del migdia, al tanatori d’Encamp, es farà la vetlla per la víctima del feminicidi. Perquè qui vulgui se’n pugui acomiadar. A la tarda es farà la incineració en la més estricta intimitat
És una d’aquelles mitges veritats, mitges mentides, que ha anat deixant anar des que es va entregar. I es va lliurar perquè un familiar seu de la Seu el va convèncer que ho fes. Aparentment va anar al domicili del parent entre la trucada advertint de la dona ensangonada i el lliurament a la policia. Hi va anar a deixar uns gats que havia recollit al seu domicili de Ciutat de Valls conscient que s’estaria temps -perquè pretenia fugar-se o perquè s’estaria entre reixes- sense poder-se’n cuidar.
Vagin a saber si va ser a la Seu on es va desfer de l’arma. A Aixovall, on es va trobar el vehicle, s’ha fet una batuda amb una desena de policies, i no s’ha trobat senyals del ganivet mortal. Tampoc no hi havia cap certesa que estigués allà. Només es volia descartar possibilitats. Com, en principi, també s’hauria descartat que l’escenari del crim fos el domicili de l’un o de l’altre. Clars clars clars hi ha tres punts clau: l’home es lliure a peu al despatx central de la policia, el cos apareix ja a la carretera de la Plana i el cotxe se’l localitza en les immediacions de la ITV.
Les hores prèvies no acaben d’estar del tot reconstruïdes. Probablement l’anàlisi del mòbil de l’home -caldrà veure si també el de la víctima, encara que normalment els dispositius de les víctimes es mira de no usar-los com a senyal de respecte però si és necessari per acabar de lligar serrells, s’analitzarà- hauria de permetre disposar de més elements. I de descartar una circumstància que no està del tot descartada: la participació de tercers en tot plegat. No es pensa pas en la comissió de l’assassinat. Però qui sap si en l’intent de desfer-se del cadàver.










Comentaris (8)