Des de la Unió Hotelera, no s’amaga l’alegria per unes dades d’ocupació mitjana que són molt bones. La primera setmana de l’any: del 29 de desembre al 4 de gener, es va assolir el 94,5%, el que suposa més de cinc punts d’increment en comparació a la setmana equivalent del passat hivern, quan es va arribar al 89,33%. I si es compta únicament el cap de setmana -el pont de l’1 al 4- s’arriba al 97%, en comparació al 86% del 2025. I aquesta -superar les dades de l’any anterior- ha estat la tendència des de l’inici de la campanya d’hivern.
Ja va passar durant la primera gran cita de la campanya: la Puríssima. I, també, si s’agafen les dades de tot el desembre, que es va tancar amb un 62,85% en comparació al 60% de l’any anterior. I això, s’ha de recordar, malgrat l’efecte negatiu que van comportar els talls de carreteres per part dels ramaders francesos.
Segons la Unió Hotelera, durant la primera setmana de l’any -del 29 de desembre al 4 de gener- es va assolir el 94,5% d’ocupació mitjana, el que suposa més de cinc punts d’increment en comparació a la setmana equivalent del passat hivern, quan es va arribar al 89,33%
“Les dues grans cites de l’hivern han estat molt clarament per sobre de l’any passat”, destaca el director de la Unió Hotelera, Albert Mora. Al seu entendre, això remarca que, a nivell turístic, s’estan fent les coses bé. “La destinació està forta, el posicionament és correcte, les campanyes funcionen bé i l’atenció al visitant es fa bé”, comenta. A més, amb un punt important a tenir en compte: s’està aconseguint aquest alt nivell d’ocupació amb unes tarifes també bones per als establiments. “No s’està assolint aquestes xifres a costa d’ofertes d’escàndol”, indica el director de l’UH.
Les bones sensacions també es tenen a Autèntics Hotels d’Andorra (AHA), segons apunta la seva directora, Meritxell Cassi. “En el nostre cas a partir dels 19 de desembre ja hem començat a tenir molta gent. Ha estat un dels Nadals més llargs que hem fet mai”, remarca. Lògicament, això s’ha traduït en un balanç positiu tant de les festes com de tot l’inici de temporada, que confirmaven unes perspectives ja bones des de l’octubre, quan “hi havia una anticipació de reserves superior a la d’altres anys”.
A banda, un detall que permet mantenir l’optimisme són les reserves de cara al futur immediat. Tant pel gener com pel febrer, les xifres són també molt bones. Per aquest mes, s’està per sobre del 60%. I per al febrer, del 50%. Per tant, la sensació és que la tendència de bones ocupacions es mantindrà durant força temps. “Les perspectives són excel·lents i pensem que serà una molt bona temporada”, assegura Mora. A l’AHA també tenen bones sensacions. “Les previsions pel gener i febrer són molt bones. Si no tenim cancel·lacions, creiem que pot acabar sent dels millors hiverns dels darrers anys”, indica Cassi.
Ara bé, des de l’UH es deixa clar que el repte continua sent poder cobrir tots els llocs de treball necessaris, fita que s’ha complicat amb l’entrada en vigor del canvi normatiu per adaptar-se al sistema ‘entry/exit’. “Tothom s’ha esforçat però encara falten places per ocupar. Podem parlar, fàcilment, d’entre 400 i 500 persones entre recepcionistes, cuiners, caps de sala, cambrers o personal de neteja”, apunta Mora, que considera que “hem de seguir treballant amb aquest tema, aprofitant la demanda i el posicionament que tenim per oferir un millor servei”.
Des de l’altra patronal també es deixa clar que la contractació de personal “està sent molt complicada” vist que no “a molts extracomunitaris no els pots agafar”. I això s’ha traslladat als establiments associats. “Hi ha qui ha patit molt a nivell del servei”, indica Cassi.
APARTAMENTS TAMBÉ AMB BONES EXPECTATIVES
L’optimisme també es deixa sentir en el sector dels apartaments. Des de l’Associació d’Empreses d’Allotjaments Turístics (AEAT), el seu president, Àlex Ruiz, també indica que “estem contents”. De fet, apunta que “hem tingut tots els ingredients per assolir bons resultats” i, amb cert to de broma, apunta que “qui no tingui bones xifres que es retiri perquè no es pot dedicar a això”.
En línies generals, les ocupacions “han estat molt altes”. I el que és millor. S’espera que, malgrat el final del Nadal, ho continuïn sent. “La previsió és que la resta de la temporada serà molt bona, ja no només perquè s’anuncien més nevades, sinó també perquè les perspectives de reserves des de Reis fins al març són també molt altes”, explica. Així, aquestes estan “entre un 15% i un 20% per sobre de les de l’any passat”.







Comentaris (3)