Visions contraposades sobre la confidencialitat dels contractes d’Andorra Turisme

L’oposició alerta que l’abús d’aquestes clàusules pot generar desconfiança entre la ciutadania i debilitar la societat, mentre que Govern i majoria entenen que no poder fer-ne ús suposaria perdre col·laboracions estratègiques

El ministre Tores xerra amb Meritxell Alcobé abans de la sessió.
El ministre Tores xerra amb Meritxell Alcobé abans de la sessió. G.P.

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

Govern i la majoria parlamentària que li dona suport defensen la necessitat que Andorra Turisme pugui aplicar clàusules de confidencialitat en els contractes que signa amb els seus proveïdors. Entenen que no permetre-ho o limitar-ho, com havia proposat Concòrdia, idea que ha comptat amb el suport del PS i d’Andorra Endavant, suposaria el risc de perdre col·laboracions estratègiques. En cavi, l’oposició alerta que aquestes pràctiques generen desconfiança entre la ciutadania i això pot acabar debilitant la societat. És aquest el punt de major discrepància en una Llei del turisme que ha estat validada amb els vots de tot l’arc parlamentari.

Prèviament a l’aprovació del text, el ple ha debatut la reserva d’esmena que Concòrdia havia presentat per demanar limitacions als contractes confidencials per part d’Andorra Turisme. Actualment, i segons les dades que s’han posat sobre la taula, una vuitantena que, però, superen tots els 10.000 euros d’import. Des de la formació, Pol Barotolomé argumentava la necessitat que com a mínim aspectes essencials, com ara la quantitat de diners, no poguessin ocultar-se: “Amb una entitat que gestiona gairebé 30 milions de diners públics no sembla raonable que aquests contractes es puguin escapar de l’escrutini públic”.

En aquest sentit, el parlamentari lauredià ha avisat que “fer-ho públic reforçaria la confiança de la ciutadania”, més quan “la majoria superarien sense problemes” l’ull crític de la població. En canvi, el secretisme sí que pot tenir conseqüències. “Mantenir-los ocults només genera desconfiança que perjudica la pròpia societat”, ha alertat.

De forma similar s’ha expressat la socialdemòcrata Laia Moliné. “La gestió de recursos públics ha d’estar guiada per la transparència i no per l’opacitat”, ha argumentat. I més encara quan “parlem de xifres que són molt rellevants”. En aquest sentit, ha avisat que “si es genera desconfiança en la ciutadania s’acabarà debilitant el model d’Andorra Turisme”.

Diversos turistes i residents, passejant per la zona comercial, a l'alçada del carrer de la Unió.

Relacionat

La taxa turística serà més cara en temporada alta i es reduirà en èpoques de baixa afluència

La reserva d’esmena també ha comptat amb el suport d’Andorra Endavant. La seva líder, Carine Montaner, ha defensat que “la majoria de contractes ha de ser transparents”. Al seu entendre, la confidencialitat pot existir, però “prou motivada” i en casos molt concrets.

La postura de les tres formacions, però, no és compartida ni per Govern ni pel grup demòcrata. Entenen que limitar la confidencialitat a Andorra Turisme pot comportar problemes per a l’entitat. “Moltes empreses no farien ofertes i perdríem contractes atractives i importants per al país”, ha assegurat la consellera general Meritxell López, que ha apuntat que la societat “està auditada” i, també, “controlada pel Tribunal de Comptes”.

De forma similar s’ha expressat el ministre de Turisme, Jordi Torres. En un sector com el nostre on competim a escala internacional, pot perjudicar la nostra capacitat de negociar i atreure col·laboracions estratègiques”, ha advertit.

Aquest punt és un dels pocs de la llei que no s’ha tancat amb consens. El text global, però, ha comptat amb el suport unànime de tot l’arc parlamentari. “Defineix quin model volem per l’Andorra de les properes dècades i aquest ha de ser sostenible i competitiu”, ha comentat. En aquest sentit, argumenta que el projecte legislatiu aposta per “un turisme responsable i innovador que sigui factor de creixement econòmic però també de cohesió social”.

Comentaris (1)

Trending