La consellera general de Demòcrates no ha amagat la sorpresa per les declaracions de Rosa Gili i Cerni Cairat perquè, segons assegura, arran de l’alerta dels comuns d’Encamp i la Massana, ja havien començat a posar fil a l’agulla a la qüestió i així es va traslladar, ahir mateix en la reunió, a la resta de mandataris comunals. Concretament, per mirar d’evitar els matrimonis de conveniència es tenen tres palanques: els canvis a la llei d’Immigració introduïts en la nova llei de creixement sostenible, aprofitar la modificació de la llei del Registre Civil i canviar el Codi Penal.
El que està més avançat és el primer punt. La nova llei de mesures pel creixement sostenible ja es troba a tràmit i en l’article 7 es modifica l’article 142 de la llei d’Immigració per incloure un supòsit més en les infraccions molt greus: “La persona que contragui matrimoni o constitueixi una unió estable de parella amb la finalitat d’obtenir indegudament un dret de residència o de facilitar a l’obtenció indeguda d’aquest dret”.
En segon lloc, Martisella reconeix que també és bon moment per poder donar més eines al Registre Civil per detectar i evitar aquest tipus de casaments, ja que també està en període d’esmenes la proposició de llei que regula el funcionament d’aquest organisme. Malgrat que inicialment es va centrar la qüestió en la digitalització de gestions, apunta que també es poden introduir esmenes en relació amb aquesta qüestió. “Hem parlat amb les registradores per veure quines mesures es podrien integrar i també estem mirant dret comparat amb Espanya i França per saber quines accions tenen ells”, ha indicat.
De fet, des de l’Altaveu s’ha consultat amb el Registre Civil i han reconegut que segurament farien falta més eines de control, però han deixat clar que “és un tema legislatiu”. Igualment, han recordat que des del Registre es demana sempre tota la documentació necessària que fixa la llei i que si no es compleix no s’autoritza el matrimoni, una situació que diuen s’ha donat “en alguns casos” recentment.
CODI PENAL
Finalment, la tercera palanca seria modificar el Codi Penal i incloure com a delicte la simulació d’un matrimoni per obtenir el permís de residència. En aquest cas es valora tant modificar directament el Codi Penal com introduir els canvis a través d’esmenes a altres lleis que ja modifiquen el Codi Penal. Fins ara, les úniques qüestions relatives al matrimoni que apareixien en aquesta llei eren el matrimoni no consentit i el matrimoni il·legal.
Martisella ha animat també la resta de grups parlamentaris a que presentin les esmenes escaients per poder treballar conjuntament la qüestió. Des de l’Altaveu s’ha fet petició a la resta de grups per conèixer el seu posicionament i mentre Concòrdia ha reconegut la preocupació pels possibles matrimonis de conveniència i ha manifestat la intenció de tractar la qüestió a nivell de partit per acordar quines mesures emprendre, des d’Andorra Endavant s’ha declinat fer valoracions a l’espera de poder conèixer amb més detall la qüestió.








Comentaris (20)