Andorra “posarà damunt la taula” de Macron la necessitat d’un enllaç viari amb França

Després del tall de l’RN-20, les autoritats franceses faran estudis els propers mesos per veure l’estat de la carretera i els seus entorns i la propera tardor s’avaluaran possibles actuacions a fer i el calendari per afrontar-les

Xavier Espot intervenint al Consell General aquest matí.
Xavier Espot intervenint al Consell General aquest matí. SERGI PÉREZ / CONSELL GENERAL

El Govern té previst, durant la visita, el mes d’abril, del Copríncep president de França, Emmanuel Macron, “posar damunt la taula” la necessitat de “valorar mitjans de transport alternatius” al terrestre i, en aquest sentit, analitzar la connexió ferroviària entre els dos països. Així ho ha indicat el màxim responsable de l’executiu, Xavier Espot, durant la sessió de control parlamentari al Govern que s’està duent a terme al Consell General. Les explicacions d’Espot s’han donat al tomb de les preguntes i repreguntes fetes en relació amb el tall a l’RN-20 que hi ha hagut durant tot el mes de febrer i la primera setmana de març.

Al tomb d’aquest mateix tema, el titular de Territori, Raul Ferré, ha informat que les autoritats franceses han informat que durant els properes quatre o cinc mesos es faran estudis tècnics per avaluar possibles riscos en l’entorn de la carretera més enllà dels punts que ja es tenien identificats com de perill. Ferré, que ha assegurat que “ara per ara no hi ha previsió de talls” ni cap calendari establert, ha explicat davant la cambra parlamentària que quan estigui fets els informes esmentats, cap al setembre o l’octubre, “ens faran partícips” dels resultats i “aquí ja es decidirà” eventuals accions a dur a terme i possibles inversions conjuntes a fer, encara que, de moment, França ha manifestat la seva voluntat d’assumir el cost del que escaigui per millorar aquella ruta.

De tot plegat se n’ha parlat a partir d’una pregunta de la parlamentària d’Andorra Endavant Carine Montaner, que s’ha interessat per l’impacte econòmic de l’RN-20 i el funcionament dels vals per a carburant. A partir d’aquí han intervingut els consellers de Concòrdia Cerni Escalé i Núria Segués, que s’ha interessat per la qüestió de la mobilitat que ha portat Espot a parlar del tren, i el socialdemòcrata Pere Baró, que ha qüestionat el model comercial del Pas de la Casa i ha demanat si es preveuen canvis a banda de considerar que el Pas de la Casa “és el gran oblidat del Govern d’Andorra i de Demòcrates”. Des de la banda governamental, a banda d’Espot i Ferré també ha intervingut el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres.

Captura de pantalla 2026 03 12 a las 10.04.55
Carine Montaner ha fet la pregunta que ha generat tot l'intercanvi de consultes i informació.

De fet, ha estat Torres el primer en prendre la paraula per informar concretament d’allò que demanava Montaner i recordar les dades que el ministre portaveu, Guillem Casal, ja va anunciar aquest dimecres en la roda de premsa posterior al consell de ministres. Del 21 de febrer al 8 de març s’han lliurat 6.204 vals de carburant (2.651 el febrer; 3.553 el març) a turismes i dos a autobusos per un valor total de 186.520 euros. Montaner i el ministre han convingut que el tancament de l’RN-20 ha estat “un cop molt dur per al Pas de la Casa” i, en ple mes de febrer, “terrible per al país sencer”.

El titular de Turisme i Comerç ha repassat altres mesures impulsades “per mitigar els efectes” del tall i ha parlat dels usuaris dels busos llançadores gratuïts que hi ha hagut aquests darrers dies. I com Casal aquest dimecres, Torres ha insistit que des de dilluns “s’ha recuperat el trànsit normal” i “anem en una bona línia ascendent” tot i que s’ha de veure com aniran els caps de setmana. Torres i Baró han mantingut després un frec a frec que ha portat el ministre a referir-se al tancament de comerços els diumenges, que es va decidir el 2010. Aquí ha hagut d’intervenir fins i tot la socialdemòcrata Susanna Vella per reconèixer que la mesura potser no es va consensuar prou bé i per recordar al ministre que llavors militava al PS. 

TERRITORI

Mentrestant, i després que Torres ja hagués recordat que “en els territoris d’alta muntanya els riscos naturals són molt evidents però són difícils de preveure” i de manifestar que l’esllavissada del 31 de gener va ser “sobrevinguda” tot i donar-se en una “zona de risc però on no ho havia previsions” d’un incident d’aquella mena, el concordi Escalé ha posat diverses qüestions relatives a acords internacionals per garantir o promoure inversions de millora de les vies. Torres i Ferré han defensat la bona col·laboració entre Andorra i França, que el conseller de l’oposició també ha reconegut i fins i tot ha felicitat les gestions diplomàtiques per accelerar la reobertura de l’RN-20. 

El ministre de Territori ha assegurat que les autoritats franceses “estan en plena consciència per millorar aquesta carretera i que no es repeteixin” situacions com la viscuda especialment durant el febrer. Per això es faran “estudis en d’altres indrets per veure si hi ha risc o no hi ha risc”. Durant la propera tardor es podrà tenir més elements per decidir quines actuacions suplementàries s’han de fer i, llavors, establir un possible calendari d’accions i d’inversions. Però fins llavors és clar que no hi haurà talls a programar -una altra cosa són ensurts imprevistos- i, en tot cas, sempre es faran de manera consensuada.

Captura de pantalla 2026 03 12 a las 10.14.32
El ministre Raul Ferré responent una de les preguntes que se li han formulat.

I en aquest marc ha estat quan Segués ha demanat per les connexions ferroviàries. Espot ha reconegut que “no tot passa per les infraestructures terrestres perquè el risc zero no existeix ni existirà mai per molt que anem protegint geològicament la zona”. Per tant, “està més a l’ordre que mai valorar mitjans de transport alternatius” com el ferroviari. No sols per les incidències hagudes sinó també per la lluita sobre el canvi climàtic, la celeritat de les comunicacions o la possible creació de llocs de treball. El cap de Govern ha deixat clar que “tampoc no podem generar grans expectatives” perquè el tren necessita “inversions quantioses, quantitats molt importants que Andorra no pot assumir per si mateixa”.

Espot ha explicat que ja va parlar de la qüestió a qui va ser alcalde de Prades, actual responsables de l’SCNF i, en el seu moment, primer ministre francès Jean Castex, que va referir les dificultats tècniques i econòmiques que suposaria un projecte com aquell però “no en va tancar la porta”. Per això el cap de Govern ha afirmat que es posarà “aquesta qüestió damunt la taula” durant la visita del president francès i Copríncep. Davant la trobada amb Macron “serà una de les qüestions que posarem a l’ordre del dia” perquè el tren “és una infraestructura que no podem deixar de banda ni oblidar sabedors que no es poden generar expectatives a curt termini”

Comentaris

Trending