“És el disseny del sistema judicial que tenim i la carrera judicial i fiscal que s’ha establert”, recorden les fonts, que exposen que hi ha justament ara concursos oberts per a la provisió de més places al Tribunal de Corts, d’on fa algunes setmanes va plegar Canòlic Mingorance per esdevenir jutge d’Andorra davant el Tribunal Europeu dels Drets Humans, i d’on més aviat que tard s’han de jubilar fins a tres històrics magistrats: el català Enric Anglada, el francès Jacques Richiardi i l’andorrana Concepció Barón.
Així les coses, tot apunta a que més aviat que tard també, Alberca acabi esdevenint el president de la sala. Amb, com a mínim, Bailén i Garcia, fiscals adjuntes quan el primer era fiscal general, com a integrants també del Tribunal de Corts. I entre les persones que podrien tenir interès en passar a la sala una altra fiscal adjunta ara batlle civilista, Nàdia Alís, al seu dia també secretària judicial en l’àmbit penal. La batlle instructora Alexandra Terés també estaria en disposició d’intentar fer el salt, segons algunes fonts.
En tot cas, asseguren les fonts, no es tracta d’anar contra les persones, sobre les quals els consultats no han mostrat cap mena de crítica ni recança, si no contra el sistema. “No pot ser que avui sigui acusador i demà hagis d’impartir justícia”, han assegurat les fonts, que han indicat que no pot passar més temps abans no s’estableixin, per llei, limitacions per passar d’una banda a l’altra. I que no es pugui ser magistrat procedint de la fiscalia si no passa abans un temps prudencial. Amb això s’evitarien conflictes d’interessos, possibles incompatibilitats i vicis que, apunten les fonts, poden anar contra el justiciable, que “encara que sense voler-ho es pot arribar trobant amb un doble acusador, el fiscal de torn i la sala que el jutja”.
Per tant, s’espera que ara que es volen fer amplis canvis en relació amb la gestió de la Justícia per tal que els concursos es puguin dissenyar de diferent manera, es puguin fer les regulacions pertinents que impedeixin passar d’una banda a l’altra del tauler sense digerir el canvi, per molt bona actitud i predisposició que s’hi vulgui posar.








Comentaris (35)