El sistema de control de la informació ‘vidre trencat’, que va ser comunicat al consell de la policia fa unes setmanes i validat pel consell de ministres aquest dimecres, i posteriorment notificat via circular interna, ha comportat ja que diversos agents hagin mostrat la seva intenció o desig que el programari de consulta sigui desinstal·lat dels seus ordinadors per tal d’evitar ensurts. Alguns agents han advertit que quan els calgui accedir a alguna dada ja la demanaran als responsables de la mateixa, als operadors. Policies que treballen de forma corrent amb la informació l’accés al qual serà ara molt més complicat ja han advertit que tindran a partir d’ara una actitud més passiva.
A partir d’ara, per accedir a algunes d’aquestes bases de dades, s’obren un seguit d’aplicatius que demanen tot un seguit d’informació abans de poder accedir a la informació requerida; així, queda registrat fil per randa qui accedeix a què
La immensa majoria de funcionaris s’ha sentit acusat o, com a mínim assenyalat, amb el fet que es dubti de forma general de tot el personal. Com si es fes un ús indegut generalitzat de la informació que contenen els fitxers policials. A partir d'ara, per accedir a algunes d’aquestes bases de dades, s’obren un seguit d’aplicatius que demanen tot un seguit d’informació abans de poder accedir a la informació requerida. Així, queda registrat fil per randa qui accedeix a què. I cada trimestre, de forma ordinària i aleatòria, es farà un seguiment, un control per garantir que no hi ha fuites d’informació indegudes.
Hi ha bases de dades generals, com pot ser el registre de societats o la base relativa als vehicles matriculats al Principat, que no pot presentar cap limitació atès que són fonts obertes alienes a la policia. Són bases documentals a les quals hi tenen accés totes les administracions per a utilitats diverses. Fonamentalment, segons han explicat les fonts consultades, el que es limita és l’accés a fitxes policials personals i a alguns fitxers compartits d’algunes investigacions puntuals. Almenys, segons el que s’ha publicitat.
Però més enllà del malestar que hagi suposat l’anunci del control -no a tot el cos, sí a una bona part- i el desànim que pugui generar en alguns dels funcionaris per les traves que es van afegint a la feina (“si hi ha algú que no actua correctament, que se l’investigui i se’l sancioni d’acord amb els reglaments i normatives que expressament regulen el cos”, han remarcat les fonts) hi ha almenys dos elements més que incrementen el malestar.
D’una banda, que les persones que acaben sent els últims exercents del control dels accessos, des del punt de vista tècnic, els que poden certificar si hi ha hagut alguna intromissió il·lícita o no, són els components de l’equip d’informàtica, que són professionals ‘civils’, no són càrrecs jurats i tenen per relació de parentiu vincle directe amb algun dels integrants del consell de ministres, segons les fonts. L’altre element que genera desgrat és que la direcció queda al marge dels controls, “i tot sovint és ella la qui fa les filtracions més interessades i a qui creu que més li convé”.
Comentaris (10)