Parelles o fills de titulars de contractes de lloguer, exempts del certificat de residència a un pis

Govern modifica el reglament d’Immigració per evitar la “mala praxi” que s’havia detectat per part d’alguns propietaris, que es negaven a emetre el document per als familiars directes de l’inquilí, en alguns casos com a forma de pressió

Guillem Casal, durant la roda de premsa.
Guillem Casal, durant la roda de premsa. SFGA / J.A.Viladot

El Govern ha detectat que, efectivament, alguns propietaris de pisos estaven fent “males praxis” a l’hora de negar-se a facilitar el certificat conforme es vivia a un pis a parelles o fills dels titulars del contracte. Per això, s’ha optat per modificar el marc normatiu per evitar aquestes actuacions incorrectes. Així doncs, la idea és que, a partir d’ara, les parelles o els descendents del llogater principal no hagin de presentar aquest document per renovar el permís de residència a Immigració.

El canvi ha estat valorat aquest dimecres a petició de la ministra de Justícia i Interior, Ester Molné. Segons ha explicat el portaveu del Govern, Guillem Casal, la mesura es pren després de “constatar que algun propietari s’estava negant a facilitar aquesta documentació” i un cop es té clar que es tractava “d’una mala praxi” que, a més, contravenia “l’esperit de la normativa, que era evitar sobreocupació d’alguns pisos”.

Casal no ha pogut “quantificar” el nombre de casos on s’havia denunciat aquesta situació “al voltant d’aquest abús de normativa” que, ha reiterat, “no preveia el reglament”. En tot cas, ha reconegut que “amb les indagacions fetes pel departament s’ha comptabilitzat com a prou important”. I, per això, “s’ha optat per fer el canvi de normativa”. Aquesta es vehicularà amb un text totalment nou i no pas una modificació de l’actualment vigent.

Algunes parelles tenen problemes per poder viure al mateix pis.

Relacionat

Quan el propietari decideix si pots conviure amb la parella

El que es fa, doncs, és modificar el reglament d’immigració i, en concret, la part que exigia aquest document a l’hora de demanar una autorització de residència o de renovar-la. A partir d’ara, les persones que siguin parella o descendents de primer grau del titular de contracte estaran exemptes de presentar aquest certificat.

Preguntat sobre si es tenia constàncies de quin motiu portava alguns propietaris a denegar aquest certificat, Casal no ha volgut entrar-hi. “No tenim explicació del perquè. Hem entès que no era pertinent fer aquesta interpretació i, per això, modifiquem la normativa”, s’ha limitat a indicar.

TREBALLADORS DE TEMPORADA

Pel que fa a l’evolució de la quota d’hivern després de les noves exigències pel que fa a tenir en regla l’estada a l’espai Schengen, Casal ha actualitzat les dades. Actualment, s’ha fet servir el 60% del contingent, quan l’any passat el percentatge d’ús era del 66%. Es tracta, assegura el portaveu de Govern, “d’una línia que podem dir que és gairebé igual”. Sobre les demandes d’autorització de residència refusades per no complir aquests requisits, ha indicat que ja se situen en únicament el 9% del total. “Nosaltres mai vam prendre la xifra ni de forma alarmista ni a la lleugera, vam dir que ho seguiríem analitzant i mirant les xifres setmana a setmana”, ha apuntat Casal.

Comentaris (5)

Trending