La FAE presenta les estructures dels equips d’alpí i fons per a la temporada 2025-2026

La federació aposta per la continuïtat en fons, en una temporada marcada per una temporada olímpica, però enfocada abans en treure bons resultats a les diferents copes del món

Comentaris

Tot s els equips de la FAE, avui a la presentació FOTO Creand
Tot s els equips de la FAE, avui a la presentació FOTO Creand creand

La Federació Andorrana d’Esquí (FAE) ha presentat aquest dimarts les estructures dels seus equips de competició d’esquí alpí i de fons per a la temporada 2025-2026, en un acte celebrat a l’Unsquare d’Andorra la Vella que ha comptat amb la presència de tots els esportistes, tècnics i dirigents de la FAE, així com representants institucionals de Govern i agents del món de l’esquí.  L’acte també ha servit per fer un petit balanç de la pretemporada. 

Entrant en detall, l’equip d’elit masculí farà tot el circuit de la Copa del Món, amb Joan Verdú, i segons ha explicat l’entrenador Juan Lago, treballarà per estar “pel màxim cada cap de setmana, i ser més constants en estar en meta”. Verdú es troba en bones condicions, ha fet una bona pretemporada, sent un dels millors a la primera cursa a Sölden. Ara l’equip marxarà als Estats Units per competir a les dues pròximes cites de la Copa del Món: Copper Mountain, el 28 de novembre; i Beaver Creek, el 7 de desembre.

La Copa del Món de velocitat -descens i supergegant- tindrà la Cande Moreno com a punta de l’equip, amb la Jordina Caminal en procés d’agafar experiència. Així ho veu Xoque Bellsolà, entrenador i responsable de l’equip nacional de velocitat: “Per la Cande l’objectiu és arribar a les Finals de Kvitfjell, i per això hem de començar puntuant i ser regulars en Copa del Món per estar entre les 24 primeres de les Finals -la 25a és la campiona del món júnior-, almenys en una de les disciplines, en supergegant o en descens”. Bellsolà destaca, a més, el fet que Andorra aculli la Copa del Món de velocitat aquesta temporada: “És important arribar a la Copa del Món a Andorra a l’Àliga, amb bon dorsal, i a més és any olímpic que ens arriba una mica d’hora però ho lluitarem. Ens hem de consolidar en Copa del Món, això segur”.

L'equip de fons, a la presentació.
L'equip de fons, a la presentació. creand

Pel que fa a l’equip d’esquí de fons, Xabier del Val, responsable de l’equip nacional, ha destacat que aquesta temporada serà continuista amb Irineu Esteve i Gina del Rio, com a principals referents. Pel que fa a Esteve, el responsable de l’equip ha posat en relleu que aquesta temporada els Jocs tenen un pes més important, i vol arribar-hi bé, després d’haver tingut problemes físics els darrers anys. Amb tot, la temporada comença al desembre amb curses de Copa del Món: “Evidentment que tota la Copa del Món sobretot el mes de desembre amb el Tour de Ski inclòs hi haurà algunes curses on voldrà fer-ho bé, que també és important per agafar confiança”, ha afegit.

Quant a Gina del Rio, l’objectiu, encara que sigui temporada olímpica, és “confirmar-se en la Copa del Món; confirmar els resultats de l’any passat en sprint i skating; debutar en altres disciplines com l’sprint clàssic i continuar agafant experiència i millorant”. Una vegada passat això ja s’enfocarà en els jocs i també amb el Mundial U23 que es durà a terme al mes de març.

Imatge del grup Copa del Món femení.
Imatge del grup Copa del Món femení. creand

A l’equip d’esquí alpí, Fred Beauviel, responsable de l’equip nacional masculí ha destacat que es tracta d’un grup amb atletes joves i altres que tenen més anys de funcionament a nivell tècnic. “Els més joves -Pirmin Estruga, Maià Font, Marc Fernández, Salva Cornella, Àlvar Calvo- han de millorar rànquing mundial i punts FIS per poder seleccionar-se a Copa d’Europa i òbviament també en el futur la Copa del Món”, ha assegurat. Pel que fa als que tenen més experiència -Àlex Rius, Bartumeu Gabriel i Xavier Cornella- “han de lluitar per entrar als 30 en Copa d’Europa i en el cas del Bartumeu Gabriel fer un bon resultat en la Copa del Món”. El responsable remarca que l’objectiu general és poder estar a sota dels 150 del rànquing mundial, per així poder accedir a la Copa del Món, sent Bartumeu Gabriel qui està dins, però els altres “estan ben a prop”.

En el cas de l’equip femení, l’equip està format per Íria Medina i Clàudia Garcia. Aquesta última es va lesionar el genoll -lligament creuat anterior- durant la pretemporada i es troba en procés de recuperació i, per tant, no podrà participar en la competició. Mintegui li ha enviat unes paraules d’ànims, desitjant-li la millor recuperació possible. Pel que fa a Medina, l’entrenador Ibon Mintegui, està “molt emocionat de començar la temporada amb la primera Copa d’Europa”, amb l’objectiu de posicionar Andorra entre les 30 de la Copa d’Europa a les primeres curses, i a partir d’aquí obtenir un bon dorsal de sortida i millorar per intentar estar en el top15 cap a final de temporada. 

Joan Aracil, en ‘freeride’, afronta la temporada amb tota la il·lusió del món davant de la disputa a Andorra dels primers Mundials de la seva disciplina: “Estic superemocionat per poder representar al meu país i al primer Mundial de ‘freeride’, i a casa”. L’andorrà, que va entrar en la dinàmica dels entrenaments físics aquesta temporada amb el preparador de la FAE, Damià Costa, valora el canvi: “Em noto bastant més fort, portem entrenant des que va acabar la temporada, amb més potència ara i segurament pugui aguantar més caiguda de roques, més alçada”.

Els seus objectius són clars: “Tornar a pujar al World Tour, estar entre els quatre millors dels Challenger, que són els que pugen al World Tour”. La primera cursa serà a Montafon, la primera del Challenger, del 26 al 29 de gener, i després ja el Mundial, de l’1 al 6 a casa.

Etiquetes

Comentaris

Trending