Més de 3.300 autònoms estan pendents que la CASS els revisi les cotitzacions

Entre el 2019 i el 2024 s’ha regularitzat la situació de gairebé 1.800 treballadors per compte propi i aquest any s’ha posat en marxa una campanya de comunicacions trimestrals per recordar la importància d’ajustar les quotes

Comentaris

Una imatge de la seu de la CASS.
Una imatge de la seu de la CASS. Toni Solanelles

Un total de 3.321 treballadors per compte propi estaven pendents que la CASS els revisés les cotitzacions a finals del 2024 mentre que en 1.796 casos la parapública ja havia regularitzat la situació. Així es posa de manifest en la resposta que el ministre de Finances, Ramon Lladós, ha donat a les preguntes formulades per la consellera general d’Andorra Endavant, Carine Montaner, arran del procés de regularització que té engegat la CASS des de fa mesos.

Les dades recollides en la resposta que s’ha publicat aquest dimecres mostren que des del 2019 i fins al 2023 hi havia 5.117 assegurats susceptibles de regularització. Ara bé, fins al 31 de desembre del 2024 se n’havien regularitzat 1.796 i encara en quedaven pendents 3.321.

Lladós recorda que la CASS liquida mensualment la cotització dels treballadors per compte propi basant-se en l’última declaració presentada. En absència de declaració, la cotització es calcula sempre sobre el 100% del salari mensual global mitjà i s’apliquen, si escau els recàrrecs i interessos corresponents.

Així, a partir de la informació econòmica proporcionada pels diferents departaments del Govern, la CASS va iniciar un procés de regularització basat a detectar possibles discrepàncies entre les bases declarades a la parapública i les dades comunicades a Tributs pels autònoms. Es tracta d’un procés que es fa de manera progressiva, diu Lladós, respectant els terminis de prescripció establerts i adaptant-se a la diversitat de situacions dels assegurats. Així, per garantir els drets es fa un procediment d’audiència personalitzada, en què es notifica la proposta de regularització, i es permet presentar al·legacions i aportar documentació justificativa.

Amb tot, es reconeix que tot i els esforços de la CASS per millorar la gestió i automatització dels processos, actualment no és possible encreuar de manera massiva les dades per fer una regularització automàtica.

Com que es va detectar “un nombre important” de persones que podien veure modificada la seva base de cotització, es va optar per una comunicació personalitzada, ja que es considerava que un avís general podria generar “confusió i inquietud”.

En tot cas, s’informa que per aquest any 2025 s’ha posat en marxa una campanya de comunicacions trimestrals adreçades als treballadors per compte propi. Aquestes comunicacions recordaran la importància d’ajustar la base de cotització segons les dades econòmiques declarades a Tributs i informaran sobre els terminis i les condicions per aplicar aquests ajustos.

Documents

Comentaris (4)

Trending