Així ho han volgut denunciar a través d’un comunicat, tot assegurant que Inspecció de Treball “no està exercint de manera efectiva la seva funció de garant dels drets dels assalariats”. És, asseguren, “un sistema que no dona resposta”, ja que “no admet habitualment les denúncies presentades” i, si ho fa, “pot trigar més de 24 mesos a actuar”, fet que “buida de contingut qualsevol dret laboral”.
Això, alerten, suposa una conseqüència molt perillosa en casos de processos davant la Justícia. “Quan un treballador arriba a judici a Batllia, sovint no existeix cap resolució prèvia del servei d'Inspecció de Treball, tot i haver-se presentat la denúncia amb molta antelació”, apunten, tot alertant que “aquesta situació deixa el treballador desprotegit, sol davant l'empresa, i sense el suport afectiu de l’administració que, en teoria, hauria de vetllar pels seus drets”.
Un altre punt que consideren “greu i incomprensible” és que al treballador que fa la denúncia no se’l consideri part en el procés que s’obre posteriorment. Per tant, no té dret a conèixer quines actuacions es fan ni accedir a la informació del procediment ni a les conclusions de la inspecció que es faci. “És inadmissible que qui denuncia una irregularitat no sigui considerat part del procediment i quedi completament al marge de les actuacions administratives”, critiquen des del sindicat.
L’USdA defensa que “un altre model és possible” i recorda normatives de l’entorn que són molt més eficients i justes, amb “comiats amb causalitats clares”, l’obligació de fer “una denúncia prèvia” abans d’anar a la Justícia o que hi hagi un “accés real” als tribunals sense córrer el risc de ser condemnat en costes. En aquest tercer punt, es posa en relleu que aquesta possibilitat “dissuadeix molts treballadors de defensar els seus drets, especialment en situacions de vulnerabilitat econòmica”.
El sindicat també alerta d’un altre “desequilibri greu”: si un treballador sol·licita un desistiment i l’empresa no paga de forma voluntària la indemnització, només li queda la via judicial i, “si no guanya el judici, ho perd tot”: tant els diners de la compensació com la feina, circumstància que, afirmen, no es dona a altres Estats d’Europa.
Per tot plegat, l’USdA avisa que “sense una Inspecció de Treball àgil, accessible i amb capacitat real d’actuació, sense comiats amb causalitat clara, sense que el treballador sigui considerat part en el procediment administratiu, i amb un sistema judicial que penalitza qui reclama, els drets laborals esdevenen paper mullat”. Un sistema, asseguren que “protegeix la inacció administrativa i l’empresa infractora i no els drets dels treballadors”.







Comentaris (10)