L’allargament de la baixa de paternitat s’accelerarà: serà de 20 setmanes ja el 2030

Els treballs en comissió de la llei que ha d’equiparar aquests permisos amb els de maternitat han permès tancar un pacte perquè el procés estigui completat en quatre anys i no en vuit com preveia Govern

Un pare congeniant amb el seu fill.
Un pare congeniant amb el seu fill. ARXIU

L’equiparació de la baixa de paternitat amb la de maternitat es farà de forma més ràpida de la que inicialment havia proposat Govern. Així, el salt a les vint setmanes de durada es farà progressivament, però en un termini que s’hauria de completar en quatre anys, el 2030, i no pas en vuit, de cara al 2023, com preveia inicialment el projecte legislatiu tramitat des de l’executiu. L’acord s’ha tancat durant el treball parlamentari del text, que s’hauria d’aprovar a l’abril.

La intenció és clara i compartida per la totalitat de les forces polítiques al Consell General. La baixa de paternitat, actualment fixada en només quatre setmanes, s’ha d’allargar fins a igualar-se amb el permís del qual disposen actualment les mares. És a dir, vint setmanes. La proposta de Govern, però, establia un increment progressiu de la durada. Es trigava vuit anys. Fins al 2030 no s’hi arribava. Des de l’executiu es defensava la necessitat d’aquesta aplicació per etapes per poder controlar l’increment previst de la despesa que suposaria: la previsió és de 19,5 milions extra sobre el cost actual.

La decisió va aixecar polèmica sobretot per part de l’oposició. Cap dels tres grups -Concòrdia, Partit Socialdemòcrata (PS) i Andorra Endavant (AE)- compartien el que consideraven un endarreriment en l’equiparació. I així ho van fixar en les esmenes al projecte de llei per al foment de la igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en l’àmbit laboral -nom que segurament acabarà canviant-, per cert, text mitjançant el qual es vehicula l’ampliació del permís, que també es fa en altres casos com ara les adopcions o les acollides d’infants. Així, PS i AE volien que la mesura s’apliqués ja el 2027 i Concòrdia demanava que no trigués més de tres anys.

Un pare aixecant un nadó.

Relacionat

Demòcrates no preveu accelerar l’equiparació de la baixa de paternitat

Amb l’entrada del nou període de sessions, la comissió d’Afers Socials i Igualtat ha reprès la feina d’anàlisi de les propostes de modificació proposades. I el tarannà, segons les fonts consultades, hauria permès arriba a un acord per agilitzar tot plegat. No tant com voldria l’oposició, cert, però força abans dels plans inicials. L’acord estaria embastat entre Concòrdia i la majoria, a l’espera de si la resta de forces s’hi sumen, i, sobretot, del redactat final.

El pacte, per ara verbal, s’ha d’acabar de tancar la setmana vinent en una nova reunió de la comissió en la qual s’analitzarà, justament, la transacció de les diferents esmenes per veure com queden els canvis plasmats al text. La idea, però, és clara. Ja no s’esperarà vuit anys -a ritme de dues setmanes més per cada exercici- per passar de les quatre a les vint setmanes, sinó que s’hi hauria d’arribar en quatre, des del 2027 fins al 2030.

Mireia Porras i Mariona Cadena, durant la compareixença al Consell General.

Relacionat

La baixa de paternitat s’ampliarà a 20 setmanes durant vuit anys, amb un cost afegit de 19,5 milions

L’ampliació, però, ja seria efectiva parcialment aquest 2026. Tal com preveu la llei, un cop s’aprovi i sigui sancionada pels Coprínceps, entrarà en vigor quan es publiqui al BOPA. A partir d’aquest moment, ja hi hauria sis setmanes. El que cal acabar de tancar en comissió és quantes hi hauria el 2027, el 2028 i el 2029. S’entén que l’acceleració no es pot fer efectiva enguany perquè no està contemplat al pressupost ja aprovat al gener i, per tant, caldrà esperar a l’exercici vinent per començar a anar més ràpidament amb l’equiparació.

La previsió que es té en comissió és poder tancar el text definitiu la setmana vinent. En tot cas, la idea seria que s’aprovi en sessió de Consell General durant l’abril. I, per tant, seria al maig que entraria en vigor.

Comentaris

Trending