A aquestes dificultats s’hi ha d’afegir el desànim generalitzat que s’està vivint els darrers temps en la política portuguesa per factors diversos, molts d’ells sense relació ni tan sols directa amb les necessitats reals dels lusitans, i que fan que la desafecció política vagi a l’alça, només superada per l’increment de suport del populisme que pregona l’extrema dreta, en el cas portuguès, la formació Chega, que amb un discurs de tancar portes i obrir finestres ha aconseguit un ascens espectacular. Almenys així o ho veu l’únic representant oficial que hi ha a Andorra d’un partit portuguès, el socialista (PS) Joao Luis Pereira.
Abans de sensacions político-ideològiques, però, hi ha les dificultats per poder votar. Hores d’ara encara no ha finalitzat el recompte a l’exterior -en altres èpoques molt progressista, més cap aquí cada cop menys- i, per tant, no se sap encara quins són els diputats del Cercle Europa i, per tant, els que teòricament han de representar més directament davant l’assemblea legislativa els interessos dels residents portuguesos, per exemple, a Andorra. És clar que no n’hi ha pas molts que hagin acudit a les urnes, que hagin votat ni que sigui per correu.
“A nivell dels portuguesos fora del país han estat molts als qui no els han arribat les cartes per votar. Particularment a Andorra, molta gent no ha rebut ni tan sols l’avís de Correos. S’ha de continuar treballant i molt per millorar aquest sistema. Fa molt de temps que lluitem pel vot electrònic, però no hi ha manera”
Pereira, clarament definit a nivell polític, recorda que “a mi personalment, ni en aquesta ocasió ni en l’anterior, no m’ha arribat la documentació. I no deixa de ser curiós. I igual que jo, molta altra gent”. El delegat del PS portuguès a Andorra referma que “a nivell dels portuguesos fora del país han estat molts als qui no els han arribat les cartes per votar. Particularment a Andorra, molta gent no ha rebut ni tan sols l’avís de Correos”. Pereira té clar que “s’ha de continuar treballant i molt per millorar aquest sistema. Fa molt de temps que lluitem pel vot electrònic, però no hi ha manera”.
A més a més, explica el representant del PS a Andorra, “moltes cartes hauran arribat a Portugal tard i no seran comptabilitzades. Tot això és incorrecte per als que realment volem votar. Parlem que els temps donats son molt justos i clar, tot plegat porta molts portuguesos que viuen fora a desistit de votar”, afectant directament la representació i la salut democràtica dels processos electorals. Per això Pereira demana que en qüestions com aquestes, de garantir la participació electoral, els partits deixin de banda les diferències i solucionin mancances.
De fet, va més enllà del vot per correu o el vot de l’emigració. Creu el representant del PS, i més veient els resultats de diumenge, amb molta fractura, que hi ha d’haver unitat en temes clau de país, no estrictament polítics, per tal de poder “tirar endavant i millorar Portugal, en cas contrari seguirem igual o pitjor i potser haurem de tornar a votar en breu”, es lamenta el resident portuguès al Principat.
RESULTATS
Del que són els resultats estrictament, Joao Luis Pereira diu que “parlen per si sols” i hi afegeix que “mirant els darrers anys, veig que els portuguesos porten temps dient que estan cansats”. I això fa que “cada vegada que hi ha eleccions el PS va perdent vots, igual que Aliança Democrática (AD) i, en canvi, Chega va pujant”. Pereira explica que “la popularitat de André Ventura va pujat any rere any i sincerament, hem arribat a un punt que tot Europa està mig perduda. Amb un munt de problemes. I fa que l’extrema dreta vagi guanyant punts”.
Per a Pereira, el secret de Chega, potser, és que “parlen de situacions que afecten a tots: estats financers, immigració descontrolada, corrupció i un llarg etcètera. I la gent té interès en canviar tot això”. Quant a la governabilitat després dels resultats, deixa clar que l’emigració encara pot fer ballar algun diputat. Considera que AD pot obtenir algun tipus de suport d’alguna formació minoritària o intentar arribar a algun pacte amb el PS “per tenir més força que Chega i continuar sent els dos partits amb més força al parlament”. En tot cas “encara hi ha molt per resoldre”.








Comentaris