Segons les dades de la diòcesi urgellenca, al Principat d’Andorra, els alumnes inscrits a l’assignatura de religió als centres públics i privats en el curs anterior 2024-2025 va ser d’un 64% dels alumnes de primària, un 81% a secundària i un 55% a batxillerat. Enguany, les inscripcions encara estan en curs i, per tant, és aviat per donar dades. Però és evident que, d’entrada, a la religió li ha sortit un competidor, un adversari dur de pelar que fins ara no tenia. I d’aquí la campanya, que es presenta com a molt instructiva. Es tracta, comenten fonts del bisbat, de deixar molt clar què és classe de religió i, contraposant-ho, evidenciant què no és o no hauria de ser.
L’assignatura de religió i la catequesi són dues coses distintes, es remarca des del bisbat, des d’on s’indica, també, que “l’opció per una no fa innecessària l’altra”. “L’ensenyament religiós a l’escola pertany preferentment a un àmbit cultural, mentre que la catequesi ens introdueix en la vivència de la fe i el seguiment personal de Jesucrist.” Segons les fonts de la diòcesi consultades, actualment, a la majoria dels països europeus, l’assignatura té un tractament més rellevant que el que es fa a Espanya i a Andorra.
“L’ensenyament religiós a l’escola pertany preferentment a un àmbit cultural, mentre que la catequesi ens introdueix en la vivència de la fe i el seguiment personal de Jesucrist”
Específicament, en la l’Escola andorrana, l’ensenyament de la religió catòlica és d’oferta obligatòria per part del centre i optativa pels alumnes. L’alumnat pot optar, com s’ha dit, per l’assignatura de Religió Catòlica o per l’assignatura denominada Créixer amb Valors, que és la que va consagrar la modificació legislativa pel cas del vel de la menor. La tria es pot fer tant a primera ensenyança com a segona ensenyança.
A l’actualitat, d’una banda, els alumnes dels centres educatius Janer, Sagrada Família d’Escaldes i Sant Ermengol realitzen tots l’assignatura de religió, donat que forma part del pla de formació de l’alumnat. I de l’altre, als centres del sistema educatiu espanyol l’assignatura de Religió també és d’oferta obligatòria per part del centre i optativa per part de l’alumne, seguint l’aplicació de la llei espanyola. En queda al marge l’ensenyament en el sistema francès, en el que no hi ha obligatorietat establerta per llei.
La tria de l’assignatura, recorda el bisbat, és un dret constitucional, emparat en l’article 27.3 de la Constitució espanyola i el 20.3 de la Constitució d’Andorra, segons el qual els pares tenen dret a escollir l’orientació moral i religiosa de la formació dels seus fills, i les autoritats tenen el deure de posar els mitjans perquè això es dugui a terme. I després tu, si ets alumne (o la teva família donat el cas), tries.







Comentaris (9)