La trampa del fill, els abusos immobiliaris i l’arribada massiva de cartes anunciant pujades de lloguer són algunes de les inquietuds que més arriben a la Coordinadora. Tot i que encara no hi ha una mobilització concreta prevista, molts participants han defensat obertament que caldrà sortir al carrer i fer-se sentir. “L’habitatge ja no és un problema de quatre, hem de moure fitxa. Si no se’ns menjaran vius”, ha expressat un dels assistents. Això sí, per dur a terme alguna acció i que aquesta tingui alguna repercussió, cal que la gent s’hi impliqui. “Si sortim 1.000 persones la cosa serà diferent, si sortim 100 és més fàcil a l’hora de sancionar i que la reivindicació que fem no arribi a bon port”.
La Coordinadora, que està en ple procés per consolidar-se com a sindicat, ha iniciat aquest cicle d’assemblees parroquials a Andorra la Vella -de moment sense més dates tancades- per conèixer de primera mà què pensa la ciutadania, per recollir els problemes de cada parròquia i decidir plegats quines accions emprendre. Durant la sessió s’ha repassat tota la trajectòria del col·lectiu, les accions sindicals que duen a terme i les propostes que han traslladat al Govern, com la creació d’una cèdula d’habitabilitat que defineixi quantes persones poden viure per metre quadrat per combatre els pisos patera, o la necessitat d’establir un topall als preus del lloguer.
Les queixes que rep la Coordinadora no paren d’augmentar: famílies atrapades en la trampa del fill, propietaris que es neguen a fer reparacions bàsiques, increments de lloguer injustificats o quotes que no coincideixen amb les reals. A tot això, se suma l’onada de cartes anunciant pujades imminents dels lloguers, una situació que ha generat un sentiment d’urgència. “És una trobada per conèixer els neguits i a partir d’aquí mirar si fem mobilitzacions o una altra manifestació”, ha dit la portaveu, Rebeca Bonache.

Tot i que l’any passat, per aquestes dates -8 de desembre- més de 3.000 persones van sortir al carrer amb el crit de ‘Ja n’hi ha prou!’, enguany no hi ha -de moment- cap acció similar prevista. La voluntat, però, seria “poder fer alguna cosa abans no finalitzi el 2025”, potser en forma de piquetes informatius, segons Bonache. La decisió final dependrà del que surti d’aquesta assemblea i del temps necessari per organitzar-les. “Això no es fa d’un dia per l’altre”, ha remarcat.
La Coordinadora també alerta que la descongelació dels lloguers agreujarà encara més la situació de molts llogaters. Estan pendents d’una reunió amb la ministra Conxita Marsol -que, segons va explicar la ministra, hauria de tenir lloc la setmana vinent-, però encara estudien si hi podran assistir. Asseguren que el que ha fet el Govern ha generat un “efecte hivernacle” que ja s’ha esgotat molt abans del previst: “el que s’esperava per al 2026 està passant abans d’acabar el 2025”.








Comentaris (7)