Certament, el món de la bici i els ‘bikers’ han portat molta activitat a la Massana. Tanta que de vegades es passen. I el medi se’n ressent. I això que el ‘bike park’ a l’aixopluc del domini esquiable de Pal-Arinsal és immens i hi ha pistes i pistes. Difícil acabar-se-les. Però els especialistes en la matèria sempre en volen més i busquen nous atractius. Fins al punt que, expliquen fonts comunals, s’arriben fins i tot a talar arbres de forma il·legal, sense cap mena de permís, per obrir nous trajectes. Sí, les denominades ‘rutes secretes’.

Aquesta activitat serà considerada a partir d’ara una falta o infracció molt greu. Ja hi ha una ordinació de regulació d’accés al medi natural que ho contempla. De fet, es mirarà fins i tot si en el cas que es procedeixi, com ha passat en més d’una ocasió, a tallar arbres per poder crear noves pistes, si això pot tenir un encaixa en l’ordenament penal. I és que, de fet, podria arribar a ser considerat una mena de delicte ecològic, un atemptat contra el medi ambient. D’entrada, serà contravenir l’ordinació. I a haver d’afrontar, molt probablement, sancions de 3.000 euros en aquest cas.
També és possible, encara que caldrà veure com queda definitivament redactada l’ordinació, que més enllà del comís de les bicicletes, en aquest cas es pugui procedir a segrestar també, per exemple, les eines que s’usin per obrir el nou camí. I de camins, de rutes com s’ha dit, al tomb de la Massana n’és ple. I de ‘rutes secretes’ se n’han detectat, sobretot, en zones com l’obaga de Xixerella, en diversos espais naturals d’Escàs, al bosc de la Massana, als cortals d’Anyós i en les immediacions de l’estació de Pal.

Els ‘riders’ i els seus col·laboradors se les empesquen totes per obrir noves vies i poder ‘explorar’ noves emocions. Els agents de medi hi van darrera mirant de clausurar els camins. I quan en tanquen un amb arbustos, troncs i el que sia que puguin tenir a l’abast, se n’obren tres altres. I fins i tot en moltes ocasions es reobren els trajectes que s’han mirat de tancar. Ara, però, si se’ls enganxa hauran de rascar-se la butxaca. No només la muntanya.







Comentaris (2)