Segons el registre d’activitat, de les 302 explotacions totals, 108 es dediquen a la ramaderia de renda. El bestiar equí és el més present en quant a nombre d’explotacions (60), seguit de prop pel boví (42) i l’oví (44). En xifres absolutes de caps de bestiar, l’any 2025 tanca amb una clara predominància dels ovins, que amb un total de 2.801 caps es posicionen com l’espècie amb el major nombre d’animals. Els segueixen els bovins amb 1.322 caps, una xifra que reflecteix una tendència estable malgrat haver experimentat un lleuger descens en comparació amb l’exercici anterior. Finalment, el cens ramader es completa amb 571 caps de bestiar equí i 322 de cabrum.
L’apicultura també manté el seu espai amb 26 explotacions apícoles que sumen un total de 416 arnes. La majoria d’aquestes es troben a Canillo (7 explotacions) i la producció es destina principalment a l’autoconsum.
Una de les dades més significatives de l’informe són les edats dels titulars i delegats d’explotació. La major concentració de titulars es troba en la franja de 51 a 60 anys (28 titulars) i de 61 a 70 anys (24 titulars). Per contra, només s’ha registrat un titular en la franja de 21 a 30 anys, tot i que la presència de delegats joves (7 en aquesta mateixa franja) obre una porta a la continuïtat de les explotacions familiars.
Pel que fa a la superfície conreada, el peixeder – les pastures – domina clarament el paisatge amb més de 13,4 milions de metres quadrats, representant gairebé el 69% de la superfície agrària útil del país. El cultiu del tabac continua sent el cultiu anual més destacat amb més de 1.000.000 m2 (sumant el tabac tradicional i el de conreu posterior).
D’altra banda, s’observa una diversificació creixent en els cultius permanents del país, on destaca especialment la presència de la vinya amb una superfície de 77.360 m2, localitzada principalment a les parròquies de Sant Julià i Ordino. Així mateix, els arbres fruiters ocupen 21.662 m2, una xifra que es complementa amb altres cultius emergents com la tòfona, els nabius i els fruits vermells; aquests darrers, tot i comptar encara amb superfícies reduïdes, refermen una clara aposta del sector pel producte de proximitat.







Comentaris