L’home, originari de Mali, va ser detingut el novembre del 2024 quan va ser enxampat a la frontera del Riu Runer amb 44 grams bruts de cocaïna que tenia amagats dins del cos. El ministeri fiscal considera acreditat que el processat no era un simple consumidor, sinó que també es dedicava al tràfic de droga -cocaïna i cànnabis-. Consideren que no s’ha pogut provar que la droga que adquiria fos majoritàriament per consum propi, i més tenint en compte que el processat ha reconegut més aviat un consum esporàdic de cocaïna i no pas una dependència.
Sigui com sigui, la investigació en el qual van col·laborar la policia andorrana i els Mossos d’Esquadra va posar en relleu que l’acusat es desplaçava amb una certa freqüència per recollir la cocaïna (a la Seu d’Urgell i Lleida) i portar-la fins a Ós de Civís (on residia), passant per la frontera hispanoandorrana. Consideren que la quantitat que hauria arribat a passar era de 295 grams de cocaïna destinada a la venda, i “tenint en compte que ho venia entre 40-60 euros el gram, es calcula que l’import total hauria estat d’uns 12.750 euros”, ha exposat el fiscal.
Segons el ministeri -al contrari del que ha declarat el processat que assegurava que el seu proveïdor era qui sempre li portava el producte directament a Ós-, l’home es desplaçava a Lleida per anar-li a recollir, i també a la Seu d’Urgell, on el seu camell li portava el producte. “Els missatges mostren que quedaven a la Seu”, explica el fiscal. Posteriorment, la portava a Ós de Cívis, travessant la frontera andorrana.
Per tot això, el fiscal considera acreditat els delictes de tràfic en grans quantitats de cocaïna i cànnabis, i demana una pena de set anys de presó, una multa de 30.000 euros i una pena complementària d’expulsió definitiva del Principat. També el comís dels diners que se li van trobar, i de l’import que es considera que va aconseguir de benefici amb el tràfic (12.750 euros), així com dels diferents estris com la bàscula, les bosses de plàstic o els diferents telèfons mòbils.
La defensa no nega en cap moment que l’acusat era consumidor de cocaïna i que va efectuar unes vendes puntuals. De fet, el mateix processat ho ha explicat davant dels magistrats. Però sí que exposen que no es pot considerar que hi va haver un tràfic de grans quantitats, i que els càlculs que fa la fiscalia no són els més correctes, i es fan presumpcions que no s’han pogut demostrar.
La lletrada ha analitzat una per una les adquisicions de cocaïna que el ministeri públic atribueix al processat: nou en total. Cinc de les quals la defensa no considera acreditades, ja que malgrat que es menciona en algun missatge una quantitat o una reunió amb el proveïdor, no es dona cap més detall sobre ni lloc de trobada, ni preu, ni res. “No hi ha cap prova que realment es produís aquests lliuraments, és una suscepció i, per tant, no es pot comptabilitzar com a droga que va introduir i vendre”. En les quatre restants, que sí que reconeix la defensa, es va produir tant l’adquisició com la venda en territori espanyol: “Es produeixen a Ós de Civís, que és Espanya i no Andorra. Això té suficient importància perquè no sigui objecte de jurisdicció andorrana”.
La defensa considera que tenint en compte tot l’exposat, “la suma d’aquestes adquisicions reconegudes és de 135 grams de cocaïna i, per tant, no suma per ser un delicte de tràfic de grans quantitats”. Manifesten que la pena sol·licitada per la fiscalia està fora de lloc, i demanen l’absolució del processat pel que fa al delicte que se li imposa de tràfic de grans quantitats de cànnabis, atès que no hi ha cap element, més enllà d’un testimoni que assegura que li va comprar 30 grams en un parell d’ocasions.
Pel que fa a la cocaïna reconeixen la venda de 156 grams que ha quedat acreditada i sol·liciten que l’home només hagi de fer la pena ja complerta al centre penitenciari (els 21 mesos que porta en presó provisional). Quant a la multa, consideren que el benefici obtingut va ser realment de 2.025 euros, i per tant sol·liciten que la multa hauria de ser el doble d’aquest import: 4.050; i l’expulsió del Principat sigui temporal que de màxim cinc anys. La notificació de la sentència es farà dimecres vinent.










Comentaris