El ministeri fiscal manté que la prova practicada durant el judici ha reforçat la seva tesi i, fins i tot, ha modificat parcialment les conclusions provisionals. Si inicialment atribuïa 19 desplaçaments en comboi, ara eleva la xifra fins als 31 viatges que considera plenament acreditats gràcies al conjunt de vigilàncies policials, els registres telefònics i la comptabilitat del comerç de Sant Julià de Lòria. Per a la fiscal, aquestes proves dibuixen una actuació “organitzada” entre els acusats.
La fiscalia també sosté que el propietari del comerç era perfectament conscient de la destinació de la mercaderia, relacionant el volum de vendes amb els dies en què s’haurien produït els combois, i remarcant que les operacions es fraccionaven en múltiples tiquets per dificultar-ne la traçabilitat. La resposta de la defensa del principal acusat ha estat contundent: d’una banda, ha retret a la fiscalia haver ampliat el relat dels fets més enllà del sumari (fins al 2015), i haver modificat dels 19 viatges inicials que exposaven als 31 viatges. També ha qüestionat que es vulgui reconstruir tota l’operativa a partir dels patrons de venda del comerç i ha recordat que, segons les mateixes declaracions policials, només una part dels desplaçaments inicialment investigats tindrien alguna vinculació amb l’establiment (9).
“No ha transportat per la frontera cap mercaderia, té llicència, i se’l vol criminalitzar per vendre el seu comerç com si fos el capo d’una organització”, ha manifestat. La lletrada també ha defensat que el fraccionament dels tiquets de caixa pot constituir, en tot cas, un indicador de risc administratiu, però no acredita la voluntat d’ocultar diners d’origen il·lícit. En la mateixa línia, ha negat qualsevol participació en una associació il·lícita, assegurant que el seu client no formava part de cap organització i que limitar la seva actuació a la venda no el converteix automàticament en responsable del que poguessin cometre tercers.
Com a petició principal, la defensa reclama l’absolució, i subsidiàriament, demana que, si el tribunal aprecia alguna responsabilitat penal, imposi la pena mínima legal i eviti l’ingrés a la presó. Recorda que han passat gairebé deu anys dels fets, que el comerç ja ha tancat, que l’acusat no té antecedents i que una sanció econòmica com la plantejada per la fiscalia representaria un gran cop, tant per a ell com per a la seva família.
Pel que fa als dos germans, el ministeri fiscal considera acreditat que no només carregaven les caixes, sinó que feien funcions de vehicle pilot, advertint els cotxes carregats de possibles controls a través de trucades efectuades des de la zona de la duana. Tot i que reconeix, que actuaven sota les ordres del pare -en parador desconegut-, assegura, encara que aquest dirigís l’operativa, ells hi participaven voluntàriament. Segons el ministeri públic, no s’ha acreditat cap situació de temor insuperable que justifiqués la seva actuació i, en qualsevol cas, tots dos eren majors d’edat i podien haver-se negat a participar o denunciar els fets. Demana la pena condicional, a més d’una multa de 270.000 euros cadascun.
El seu advocat, però, ha insistit que en el moment dels fets, els joves tenien 21 i 22 anys, actuaven sota el control del seu pare, sense autonomia econòmica i sense obtenir cap benefici, negant que existeixi cap prova fotogràfica que els situï fent tasques de vehicle pilot i sostenint que concorria una situació de por insuperable.
Quant a l’acusat declarat en rebel·lia, i que estar acusat de ser un dels conductors dels vehicles que anaven fins a Tarragona, el seu lletrat ha assegurat que no hi ha cap identificació directa que el situï al volant del cotxe en els 31 viatges atribuïts i que, en tot cas, només es podrien reconèixer cinc desplaçaments, fet que comportaria un delicte menor de contraban.
Finalment, la defensa de l’acusat de complicitat nega que el seu client tingués coneixement de l’ús que es faria dels vehicles i del box que va cedir, rebutjant que s’hagi acreditat una cooperació conscient amb la presumpta organització.
-seguirà ampliació-









Comentaris