El ple de l’ajuntament de la Seu d’Urgell ha aprovat sis dels vuit punts d’una moció presentada per la CUP per garantir una ciutat acollidora a la població estrangera. Tot i centrar-se majoritàriament en millores locals com reforçar els serveis públics o facilitar l’accés a l’habitatge i l’ocupació per a nouvinguts, el text incloïa un punt inicial que generava especial controvèrsia: un missatge “clar i contundent” contra el Govern d’Andorra, a qui es responsabilitza de l’arribada sobtada de persones expulsades del país.
Tal com informa Ràdio Seu, aquest punt no ha prosperat. Ha obtingut només dos vots a favor, set en contra i set abstencions, inclosa la del govern municipal (Compromís), que ha justificat la seva posició argumentant que ja s’havien fet pronunciaments previs sobre el tema i que cal afrontar-lo des del diàleg. Tot i això, la tinent d’alcalde Christina Moreno ha admès que “els serveis i l’habitatge estan tensionats” per l’arribada de més població i que aquesta realitat ja ha estat traslladada a responsables dels governs català, espanyol i andorrà.
La CUP, a través de la seva portaveu Núria Valls, ha acusat el govern andorrà de tenir una política migratòria “neoliberal i conservadora”, basada en permisos temporals sense garanties d’estabilitat i criteris restrictius per al reagrupament familiar. La formació anticapitalista demana “treure el focus de les persones” i apuntar directament a les polítiques d’Andorra, en el marc d’un model que consideren injust i deshumanitzador.
JUNTS I ESQUERRA REBUTGEN TOT EL REDACTAT
La reacció més crítica ha estat per part de Junts, el portaveu del qual, Jordi Fàbrega, ha acusat la CUP de fer un “atac” al país veí i ha lamentat que el govern municipal s’hi hagués alineat parcialment. Fàbrega ha recordat que més de 1.700 veïns de la Seu treballen a Andorra i que la relació entre els dos territoris és simbiòtica: “Quan a Andorra li va bé, a la Seu també li va bé”, ha afirmat. També ha alertat que discursos com el de la CUP “alimenten l’extrema dreta” i distorsionen una realitat molt més complexa.
ERC també s’ha oposat a la moció en bloc, tot i reconèixer que hi ha punts amb què podrien coincidir. La regidora Núria Tomàs ha criticat el to emprat i ha defensat que, tot i no compartir el model migratori andorrà, cal respectar la sobirania d’un estat democràtic i no membre de la UE. A més ha advertit que propostes com la reserva de llocs de feina a persones en situació irregular podrien afavorir el rebuig social.
L’alcalde Joan Barrera ha clos el debat apel·lant a la responsabilitat institucional i al “bon veïnatge” amb Andorra, però també ha defensat el dret a expressar preocupació quan les decisions del país veí tenen un impacte directe a la ciutat: “No podem responsabilitzar-nos de les seves polítiques, però quan ens afecten, cal dir-ho”, ha estat la seva valoració.







Comentaris (4)