Viu, que va ser homenatjat el 2021 per la FAE com un dels pioners del món de l’esquí a Andorra, va tenir una llarga trajectòria en el món polític i esportiu d'Andorra, unint aquests dos interessos com a cofundador del Comitè Olímpic Andorrà, essent-ne el seu primer vicepresident i tresorer. Abans, però, la seva carrera havia girat íntegrament al tomb de l’esquí. Va formar part de la selecció espanyola d’esquí del 1961 al 1966, participant en els Jocs d’Innsbruck el 1964.
Quan va deixar l’esquí en primera línia, esdevindria, primer, entrenador i membre del comitè de selecció de la selecció espanyola d’equí, i al 1969 i durant tres anys (1969-1972) va esdevenir director de l’estació de Soldeu, que va contribuir decisivament a posar en el mapa de l’esquí alpí. Casat i pare de dos fills, formaria part després del conglomerat empresarial familiar i s’involucraria en moltes activitats associatives.

Va ser cofundador de nombroses associacions andorranes relacionades amb l'esport i l'acció humanitària, com ara la Creu Roja Andorrana, UNICEF Andorra i el Rotary Club Andorrà. Va ser president del Club d’Esquí d’Andorra del 1981 al 1991 i llavors entraria de ple en la política comunal tot esdevenint cònsol d’Andorra la Vella durant dos mandats, amb Agustí Marfany de company al primer i Albert Font, al segon. Prèviament, en el mandat anterior, havia ocupat el càrrec de conseller de Finances. Sota el seu mandat, es van posar en marxa equipaments clau com el Parc Central, el centre esportiu dels Serralells o la plaça de la Rotonda.
Tornaria novament a l’activitat empresarial privada i al món de l’associacionisme. I el 2010 el llavors cap de Govern Jaume Bartumeu el va repescar per a la política de segon nivell fent-lo representant permanent d’Andorra davant l’Oficina de les Nacions Unides a Ginebra.
Com s’ha dit, la seva figura també va ser important al comú de la capital. Per això, la corporació ha decretat que la jornada d’aquest dimecres serà de dol comunal. Per això, les banderes dels edificis onejaran a mig pal i les interiors portaran un crespó negre. També se suspenen totes els activitats públiques, amb l’excepció de les de caràcter funerari.
El cònsol major d’Andorra la Vella, Sergi González, ha volgut expressar el seu condol i reconeixement: “Avui perdem una persona que ha estat fonamental per entendre el progrés i l’estabilitat de la parròquia i el comú de les darreres dècades”. En aquest sentit, ha destacat que fins fa poques setmanes Viu encara col·laborava activament amb la corporació, aportant experiència, criteri i “una cordialitat que sempre el va definir en els treballs previs del nou pla d’urbanisme”.
Durant aquesta jornada de dimecres es podrà donar l’últim adeu a Lluís Viu. La vetlla es farà a les sales del tanatori nacional des de les 9 del matí a les 12 del migdia. Més tard, a les 5 de la tarda, l’església de Sant Esteve d’Andorra la Vella acollirà la missa funeral per acomiadar l’empresari, esportista, gestor esportiu, polític, excònsol i tantes altres coses. Posteriorment es farà el sepel·li en la més estricta intimitat.
Fotos: Arxiu Comunal d'Andorra la Vella

Viu, jurant el càrrec de cònsol major.

Saludant el Copríncep Jacques Chirac.

En la inauguració de la plaça de la Rotonda.

Tallant la cinta de la Fira d'Andorra.

Lluís Viu, al despatx de cònsol major.
Lluís Viu, al despatx de cònsol major.







Comentaris (11)