Els experts constaten avenços en l’adaptació d’espais i serveis per a persones amb trastorn autista

La directora tècnica d’AUTEA remarca, però, que les necessitats no són iguals per a totes les persones amb TEA

Comentaris

Una imatge metafòrica sobre el trastorn de l'espectre autista.
Una imatge metafòrica sobre el trastorn de l'espectre autista. arxiu

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

La directora tècnica d’AUTEA, Carolina Pastor, constata que en els darrers dos anys s’ha produït un avenç en l’adaptació d’espais i serveis per facilitar la inclusió de les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA), tant en l’àmbit públic com en el privat. Pastor, però, considera que aquesta evolució ha d’anar acompanyada d’una atenció més adaptada a les necessitats de cada persona, especialment a través de la formació dels professionals que estan de cara al públic.

Pastor explica en declaracions a l’Agència de Notícies Andorrana que determinats entorns poden resultar especialment exigents per a persones amb TEA, sobretot quan concentren una il·luminació intensa, música elevada, olors fortes o una alta densitat de persones. Tot i que aquestes situacions poden ser tolerades, poden generar fatiga neurològica i fer necessari un període posterior de descans i recuperació.

Determinats entorns poden resultar especialment exigents per a persones amb TEA, sobretot quan concentren una il·luminació intensa, música elevada, olors fortes o una alta densitat de persones

En alguns casos, especialment entre persones amb més necessitats de suport, una elevada estimulació sensorial pot arribar a provocar crisis de regulació. Per aquest motiu, Pastor considera recomanable que, quan sigui possible, els espais incorporin zones de baixa sensibilitat o de descàrrega sensorial, on les persones puguin apartar-se temporalment dels estímuls i descansar.

La directora tècnica d’AUTEA remarca, però, que les necessitats no són iguals per a totes les persones amb TEA. En aquest sentit, defensa que l’objectiu no ha de ser convertir tots els espais en entorns silenciosos o sense estímuls, sinó oferir alternatives que permetin que diferents perfils puguin gaudir dels mateixos espais.

Així, posa com a exemple les festes majors i les anomenades hores silencioses, que poden facilitar la participació de persones amb una elevada sensibilitat auditiva. Pastor considera que aquest tipus de mesures poden ser útils sempre que es plantegin com una alternativa dins d’una oferta diversa i no com una substitució de les activitats habituals.

Comentaris

Trending