El PS qualifica de “falsa” la despenalització de l’avortament presentada pel Govern

La formació es mostra decebuda amb la modificació del codi penal proposada, que consideren insuficient i que s’ha fet “de cara a la galeria”

Gerard Alís i Susanna Vela oferint una roda de premsa a la seu del Partit Socialdemòcrata.
Gerard Alís i Susanna Vela oferint una roda de premsa a la seu del Partit Socialdemòcrata.

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

El Partit Socialdemòcrata ha estat força contundent a l’hora de valorar el projecte de modificació del Codi penal presentat pel Govern amb l’objectiu de despenalitzar l’avortament, o, més ben dit, de despenalitzar les dones que vulguin o hagin d’interrompre l’embaràs. El candidat a cap de Govern, Gerard Alís, ha qualificat de “falsa” la despenalització proposada, ja que no es tracta d’una “despenalització efectiva”, perquè es continua criminalitzant els professionals que puguin ajudar les dones en aquest procés. Així, la presidenta del grup parlamentari, Susanna Vela, ja ha anunciat que presentaran esmenes al text i que aniran en la línia de les que ja van presentar en l’anterior modificació del Codi penal, que es va fer aquest estiu.

Alís ha recordat que el PS defensa la “legalització de l’avortament i amb cobertura sanitària”, i així continuarà constant al programa electoral. Tot i que és un “canvi que cal reconèixer”, segons Vela no arregla la qüestió de fons: no reconeix el dret de les dones a decidir, es continua criminalitzant el personal sanitari i altres persones que puguin intervenir en la interrupció voluntària de l’embaràs, consolida la desigualtat entre les dones i no respon a les recomanacions dels organismes internacionals, a part d’oferir una perspectiva “molt paternalista”.

En aquest sentit, la presidenta del grup parlamentari assenyala que no es preveuen terminis ni condicions per a la interrupció de l’embaràs, tampoc es garanteix que la dona pugui prendre la decisió dins del sistema sanitari andorrà i Vela es pregunta per les garanties que es donen als professionals i si poden donar assessorament sense haver d’afrontar responsabilitats penals.

Ladislau Baró, durant la roda de premsa.

Relacionat

Maquillatge amb l’avortament: es despenalitza la dona però no el metge i no s’anirà més enllà

A més, Vela també ha criticat la visió paternalista que ofereix el text i que es confronti la despenalització amb la protecció de la maternitat. “No estem d’acord que l’Estat decideixi quin projecte reproductiu és el socialment desitjable”, ha conclòs, afegint que el que ha de fer és “garantir que les dones puguin decidir lliurement” el projecte de vida que volen construir i establir polítiques públiques que fomentin la maternitat, però fora del Codi penal.

Així, Vela ja ha avançat que el grup parlamentari presentarà esmenes per “intentar corregir el text el màxim possible” i fer que els diferents grups s’hi puguin sentir confortables, ja que la proposta que hi ha damunt la taula “no és confortable de cap de les maneres”. En aquest sentit ha assenyalat que les esmenes aniran en la línia de les que van presentar en l’anterior modificació del Codi penal, realitzada aquest passat estiu.

Darrer acte d'Acció Feminista per reclamar la despenalització de l'avortament.

Relacionat

Acció Feminista sobre la llei de l’avortament: “insult a la intel·ligència” i “pas enrere”

Per tot plegat, des del PS s’ha valorat la modificació proposada com “decebedora”. El candidat a cap de Govern per als socialdemòcrates ha recordat que fa més de 10 anys que es parla de la qüestió i que en aquesta legislatura s’havia insistit que es treballava amb una proposta, des de la reflexió i amb serenor, que suposés un reconeixement dels drets de les dones sense perjudicar en el camp institucional. I justament per això Alís ha valorat que el Govern i el ministre de Relacions Institucionals, Ladislau Baró, “han fallat amb el compromís electoral que tenien”, perquè no s’ha fet una despenalització efectiva de l’avortament al país sinó que s’han fet “petits nyaps i pedaços per quedar bé de cara a la galeria i poder dir que s’ha despenalitzat l’avortament”.

Etiquetes

Comentaris

Trending