Canillo negocia una cessió de terreny amb un privat al Tarter per fer els pisos per a temporers

La corporació voldria que l’espai cedit provinent d’un pla parcial fos a tocar d’una parcel·la comunal per fer una edificació més gran i donar cobertura a pràcticament tots els treballadors de temporada de l’estació

Una vista del Tarter.
Una vista del Tarter. ÈRIC ROSSELL

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

El comú de Canillo manté converses “molt avançades” amb els privats que desenvolupen un pla parcial al Tarter per mirar d’aconseguir una cessió de terreny a tocar d’una parcel·la de titularitat comunal i així poder fer realitat el projecte d’allotjament destinat als temporers que treballen a Ensisa. Ho explica el cònsol menor, Marc Casal, que remarca que la prioritat a la parròquia és poder alliberar el màxim d’apartaments que es destinen a allotjar aquests empleats perquè puguin quedar lliures per entrar al mercat de lloguer residencial anual. Casal, però, no entra en massa detalls argumentant que el projecte l’ha de tirar endavant Ensisa.

El cònsol menor canillenc reconeix que tenen clar que el volum d’apartaments que acaben ocupant els temporers de les estacions d’esquí o dels hotels suposen “un gran volum”, i per tant, aposten per disposar d’una alternativa d’allotjament. “És veritat que estem en converses bastant avançades, per no dir molt” amb els privats que impulsen un pla parcial al Tarter. “És viable a curt termini perquè és un pla parcial que es vol tirar endavant i per tant, hem demanat que la cessió no sigui a la zona on ells proposaven, sinó que sigui en un terreny que tenim a tocar dels terrenys comunals per poder-los agrupar i tenir una concentració més gran d’edificació on poder fer aquests apartaments pels temporers”, detalla, mostrant-se convençut que tindria capacitat per donar cobertura “a un gran percentatge dels temporers de l’estació”.

El cònsol major de Canillo, Jordi Alcobé.

Relacionat

Reunió entre Alcobé i Marsol per construir entre 100 i 200 habitatges per a temporers

Des del seu punt de vista, aquesta seria la solució per “alliberar apartaments” que ara es destinen a temporers perquè puguin entrar al mercat de lloguer residencial. Amb tot, no entra a detallar el tipus de construcció perquè remarca que “la idea és que sigui l’estació qui realment faci la inversió en els apartaments. Nosaltres facilitaríem el terreny i ells [Ensisa] haurien d’adaptar la construcció al que creguin més convenient”.

Casal explica que Canillo és encara una parròquia molt turística, tot i que cada vegada va guanyant pes la part residencial. “De Meritxell a l’Aldosa està agafant un caràcter més residencial, però de l’Aldosa cap a Ransol, el Tarter, Soldeu i Envalira és una zona molt turística”, exposa, reconeixent que qui treballa a Andorra la Vella o Escaldes, “li és molt difícil acceptar de poder viure en aquestes zones”.

COSTOS CONSTRUCCIÓ

Amb tot, recorda que des del comú també s’aplica una exoneració del 90% de les taxes si es construeixen pisos per destinar-los a lloguer. Ara bé, també és cert que moltes de les mesures fiscals que apliquen les corporacions locals no acaben de donar fruits, ni a Canillo ni a la resta de parròquies. “Això és una opinió personal, però crec que no dona fruits perquè els costos de construcció són tan alts que és difícil que sigui rendible” encara que se’ls ofereixi la bonificació.

“Hi ha uns costos indirectes que venen directament lligats a la construcció que amb el que vivim avui dia a nivell internacional de preus i inflació, fan difícil que una construcció d’apartaments de lloguer, un promotor, la consideri rendible. És un dels grans esculls que podem tenir a dia d’avui”, afirma.

Així, reconeix que els esforços del Govern adequant pisos per al parc públic ajuda, però insisteix que des del seu punt de visa, la manera més “ràpida i eficient” per poder disposar de més pisos és “tenint allotjaments pels temporers perquè deixaran d’ocupar apartaments que podran utilitzar residents”.

Comentaris (5)

Trending