Canillo confia limitar els talls de trànsit per les obres a la CG-2 als vehicles pesants

Alcobé admet que els 21 mesos previstos d’obres provocaran inconvenients, però deixa clar que el projecte suposarà una transformació clau per al poble que, avança, ha de ser “el model a seguir” d’actuacions a altres nuclis, com ara Soldeu que es vol abordar a partir de l’any vinent

Jordi Alcobé, durant la reunió de poble.

El centre de Canillo -tot el tram de general 2 que travessa el poble- afrontarà des del mes vinent un ambiciós projecte de reforma que s’allargarà fins a l’estiu del 2027. Unes obres que costaran prop de sis milions d’euros i que el comú ha volgut apropar a la ciutadania i els empresaris que les hauran de patir, tot destacant que, un cop acabades, suposaran un pas endavant en qualitat de vida. Es faran per fases i la idea és que només calgui fer restriccions de trànsit durant la tercera, la part de Montaup i Bondància, prevista entre maig i novembre de l’any vinent i que aquests afectin bàsicament només els vehicles pesants.

El projecte s’ha presentat aquesta nit, juntament amb la reforma també prevista del centre esportiu, i no s’ha amagat que suposaran importants complicacions per a la mobilitat que, però, s’intentaran minimitzar. Justament, aquest és un dels motius de fer tot plegat a parts i no de cop. I és que la rentada de cara que tindrà la zona serà molt important, amb l’objectiu de fer-la més amable i ampliar els espais per a vianants. Un dels canvis clau, per exemple, serà la desaparició de les actuals places d’aparcament, però, n’hi haurà més.

Entre altres actuacions, s’ampliaran les voreres, es col·locarà nou enllumenat i es refaran les xarxes de serveis, com ara les d’Andorra Telecom i FEDA així com la d’aigua comunal i les pluvials i residuals. També es posarà nou mobiliari urbà i més zones verdes, a banda de reformar espais com la part davantera del Palau de Gel i les places Montaup, Bondància i la de l’oficina de Turisme. A tot arreu, per exemple, es posarà un nou paviment. Durant la reunió, el cònsol major, Jordi Alcobé, ha volgut destacar que “no es tracta només d’ampliar voreres o una rotonda; la idea és transformar Canillo”.

Una idea que, de fet, no es queda aquí. El cònsol major ha apuntat que el projecte escollit pel centre del poble ha de ser “el model a seguir” en el futur a altres nuclis urbans de la parròquia. I al cap ja en té un: Soldeu. Alcobé ha avançat que de cara a l’any vinent es començarà a preparar la reforma del tram de general 2 que travessa el poble i que la idea és apostar per una fórmula similar.

El projecte es va adjudicar el passat juliol per un import proper als sis milions d’euros. Ara, toca executar-lo. I es farà a partir del mes vinent. Els primers treballs es faran a l’entorn del Palau de Gel i al tram de carretera més proper a aquesta zona, el de més al sud. Es preveu que aquesta part dels treballs s’allargui fins al juny de l’any vinent i que durant la mateixa es puguin mantenir oberts els dos carrils.

Alcobé, intercanviant opinions en els moments previs a la reunió.

El maig del 2026 serà l’únic mes on dues de les fases previstes conviuran en el temps. I és que llavors és quan ha de començar la tercera: la reforma de la plaça Bondància i la de l’oficina de turisme així com el tram de carretera més proper. Es tractar, per l’estretor de la zona, del punt més crític de tot el projecte pel que fa a les afectacions que pugui causar en el trànsit rodat. El comú, però, confia a minimitzar-les. Així, Alcobé ha posat en relleu que s’evitarà treballar en temporada alta i cap de setmana -moments de màxima afluència-. A banda, i a l’espera de com avanci tot plegat, la intenció és que els vehicles lleugers no es vegin afectats, ja que seran desviats per carrer (i l’aparcament) del Prat del Riu. El problema serà pels pesants (autobusos o camions) o els que sigui molt alt, ja que no poden passar per aquesta via. Serà llavors quan calgui fer restriccions de pas sigui amb semàfors o altres elements.

L’objectiu és que aquesta fase estigui enllestida al novembre del 2026. Serà llavors quan es posi fil a l’agulla per culminar tot plegat: el tram de carretera més al nord, incloent-hi la rotonda que permet agafar la secundària cap a Prats, que serà sotmesa a canvis importants. El calendari marca que aquesta última fase es pugui culminar el juny del 2027. Per tant, 21 mesos després de l’inici del projecte. Alcobé ha admès que, també, 21 mesos d’inconvenients i molèsties que, però, “es veuran recompensades amb el resultat final”, que serà, ha reiterat, “una gran transformació del poble” gràcies al fet d’haver “volgut ser ambiciosos” i arribar “a totes les zones”. Ho ha volgut definir com “un abans i un després per a Canillo”.

Un cop fetes les explicacions, els assistents han pogut exposar els seus dubtes. Entre aquests, s’ha comentat la preocupació per la pèrdua de places d’aparcament o per les cues que es poden generar durant els treballs. Alcobé ha defensat la necessitat d’apostar de forma clara per donar més espai als vianants. “Tots els pobles que han anat cap aquí, no han fet pas marxa enrere”, ha indicat. Sobre les retencions, el mandatari ha apuntat que la solució és “complexa” i suposaria una gran inversió en forma de variant o de túnel viari que evités haver de travessar el centre, projectes que, ha admès, “difícilment crec que cap persona d’aquí els vegi”. També ha apuntat que, un cop culminat, hi haurà zones de càrrega i descàrrega per als establiments i d’estacionament limitat.

La reunió de poble també ha servit per presentar el projecte de remodelació del Palau de Gel tot i que encara té serrells per acabar de tancar. El que és clar és que es vol guanyar espais com ara punts de venda a la zona de recepció, més superfície al voltant de la piscina, una zona exterior amb solàrium i equipaments d’aigua, un spa i una sauna o vestuaris i un mirador més grans. També s’ampliarà el gimnàs, que canviar de lloc i ocuparà on ara hi ha el bar i es farà una plaça “en alçada” integrada a l’entorn i 300 metres de terrassa, així com un restaurant amb vistes de 360 graus. Els diferents espais es podran connectar a través d’un ascensor de vidre. “La idea és ara fer un Palau 3.0”, ha indicat Alcobé.

El terreny llogat al centre del poble que s'ha de convertir en un gran jardí.

A la vegada, Alcobé ha anunciat que s’ha arribat a un acord per llogar un terreny al centre del poble. La disposició de la parcel·la ajudarà a fer més segura la rotonda de Prats però, també, per crear un “gran jardí”. Al llarg dels pròxims mesos es treballarà per definir com haurà de ser aquest nou espai.