La neu provoca un nou col·lapse viari, la suspensió de l’esquí escolar i el tancament d’Arcalís

(AMB VÍDEO) L’accés a l’estació ordinenca i la carretera a França estan tancats i el Port d’Envalira, que ho ha estat durant unes hores, ja ha reobert; a la resta del territori la situació millora lentament després d’una nit d’intensa precipitació i d’un matí molt complicat a la xarxa viària

Captura de pantalla 2024 04 18 a las 0.14.57 removebg preview

T.S. / G.P.

Comentaris

De bon matí hi ha dificultats per tot arreu, inclòs al centre d'Andorra la Vella.
De bon matí hi ha dificultats per tot arreu, inclòs al centre d'Andorra la Vella. Toni Solanelles

La nevada generalitzada més important del que portem d’hivern ha obligat les autoritats estatals a suspendre l’esquí escolar i ha generat -un cop més- col·lapse la xarxa viària. Malgrat que els serveis de circulació de la majoria de parròquies i també la policia han establert controls d’equipaments en diversos punts, s’ha produït nombroses dificultats a l’hora de circular pel país. I qui ha optat per moure’s en bus la situació tampoc ha estat fàcil perquè el servei s’ha vist arrossegat per les complicacions. La situació ha estat complicada fins al punt que el departament de Funció Pública de Govern ha enviat una nota demanant que es prioritzi el teletreball. A banda, per segon dia consecutiu, Arcalís ha hagut de tancar.

Tal com s’havia anunciat, la neu va arribar al país a última hora del diumenge. Ho ha fet, però, segurament amb més força de la que s’esperava. Ja a primera hora de matinada la intensitat era molt elevada i afectava qualsevol cota del país. I així ha seguit durant tota la nit i fins a ben avançat el matí. No ha estat fins gairebé les deu que, almenys pel que fa al sud i al centre de Principat, la precipitació ha disminuït.

I això ha deixat tota Andorra ben emblanquinada i amb gruixos considerables. De 40 centímetres, per exemple, a Encamp. I considerables també a la resta del país. L’afectació més notable s’ha viscut, com és habitual, a la xarxa viària. Fins ben avançat el matí, els equipaments han estat obligatoris a tot arreu. A poc a poc, la situació s’ha normalitzat al centre i sud. Ara bé, encara calen a la general 2 i a la 3 a partir d’Encamp i la Massana, on hi ha activada una fase groga que és taronja a la general 5 a partir d’Erts. I per on no es pot circular –fase negra; trànsit tancat– és a la coma de Ransol i a l’accés a Arcalís. Al Port d’Envalira, que ha estat tancat durant unes hores, ja s’ha restablert la circulació (en fase groga).

De fet, el departament de Protecció Civil recomana limitar els desplaçaments i extremar les precaucions a la carretera, i anticipar els desplaçaments. I en tot cas es demana que es limitin les activitats i sortides a la muntanya i que es prioritzin els recorreguts habilitats per les estacions d’esquí. En cas de realitzar alguna activitat fora pista, cal planificar la ruta segons les condicions de la neu i l’exposició del recorregut, anar equipats amb el material de seguretat (DVA, pala, sonda) i extremar les precaucions

La recomanació és òbvia: cal anar ben equipat i amb molta cura. Però, a més a més, si es pot prescindir de sortir a la carretera, molt millor. S’eviten ensurts i es facilita una mica la situació a aquells que sí o sí han de sortir. La intensitat del trànsit, de bon matí, unit a la presència d’importants gruixos de neu a l’asfalt gairebé a les carreteres de tot el país, ha dificultat, i molt, el trànsit. I des de les queixes especialment del comú de Canillo fa uns dies, no hi ha treva vers aquells vehicles que no van equipats degudament. Als busos aquest matí se'ls exigeix cadenes vagin on vagin.

Una situació que, ha admès el gerent de Coopalsa, la companyia que cobreix el servei de transport públic a les valls d’Orient i del Nord, Gabriel Dalleres, no és senzilla per a alguns conductors. Tenim gent nova a qui hem format, però que avui passen un dia difícil si no havien viscut situacions d’aquestes. Han de confrontar els coneixements que han adquirit a la realitat”, comentava. Més enllà d’això, i un cop a la carretera, els vehicles no poden escapar del col·lapse existent. “En dies així, és normal el retard. El temps previst es fa més llarg i, a més, sempre hi ha algun lloc on estan aturats els cotxes bé pel mateix trànsit o perquè estan posant cadenes”, indica.

WhatsApp Image 2026 01 26 at 08.29.40
Una imatge de la Cortinada.

De fet, el departament de Protecció Civil ha recomanat limitar -i si no es pot, anticipar-los- els desplaçaments i extremar les precaucions a la carretera. I en tot cas es demana que no es facin activitats i sortides a la muntanya i que es prioritzin els recorreguts habilitats per les estacions d’esquí. En cas de realitzar alguna activitat fora pista, cal planificar la ruta segons les condicions de la neu i l’exposició del recorregut, anar equipats amb el material de seguretat (DVA, pala, sonda) i extremar les precaucions. En aquest marc s’ha ajornat, tot fent comunicacions via SMS de bon matí, l’esquí escolar. I, a la vegada, igual que diumenge, Arcalís ha anunciat que romandrà tancada durant tota la jornada.

El moment de més intensitat de la nevada, tal com detallava la previsió meteorològica, ha estat a la nit, tot i que ha tornat a amainar d’intensitat una mica a la matinada. Finalment, pels volts de les deu del matí, la precipitació s’ha aturat. Fins a les sis del matí -i en les darreres 24 hores- els registres eren prou elevats: 38 centímetres de neu nova a Sorteny, 26 a la Solana i a les Antenes d’Envalira o 24 al Bony de les Neres. A partir d’aquest dilluns al matí, la previsió apunta a una millora de la climatologia, fins i tot amb clarianes a partir del migdia. Serà, però, una pausa momentània. De cara a dimarts s’espera un nou front que tornarà a deixar noves precipitacions, ara bé, de neu només a partir dels 2.100 metres.



ANUL·LADA LA PROVA SPRINT DE LA COMAPEDROSA

La ISMF, l’organització de la Copa del Món ISMF Comapedrosa Andorra i la Federació Andorrana de Muntanyisme, informen que la cursa Sprint prevista per avui, 26 de gener, a Arinsal, ha estat cancel·lada a causa de les condicions meteorològiques adverses i per motius de seguretat.

Després d’una reunió del jurat de l’esdeveniment, compost pel president del jurat, el coordinador de l’esdeveniment, el delegat tècnic, el director de la cursa, representants del comitè organitzador de Comapedrosa Andorra i representants de les comissions d’atletes i entrenadors, així com autoritats de l’estació d’esquí, es va prendre per unanimitat la decisió de cancel·lar la cursa.

A causa de les condicions meteorològiques adverses de les darreres hores, amb una acumulació aproximada d’un metre de neu recent, forts vents i nevades persistents, no ha estat possible assegurar adequadament la zona de competició ni dur a terme els treballs necessaris de preparació del circuit. A més, a la part del recorregut, el material instal·lat ha patit diverses afectacions a conseqüència de les condicions meteorològiques, fet que ha dificultat encara més les tasques de muntatge i seguretat.

Tot i que les condicions meteorològiques podrien millorar lleugerament en les pròximes hores, la situació actual i el temps operatiu limitat fan extremadament difícil completar el muntatge del circuit i garantir tots els requisits de seguretat necessaris. Amb l’objectiu d’evitar qualsevol risc per als esportistes, la ISMF, l’equip organitzador local i la FAM, ha decidit de manera responsable anul·lar la prova, malgrat l’esforç realitzat per totes les parts implicades.



Comentaris (34)

Trending