L’home, de 47 anys i molt amant del golf, realment no feia gaire vida al Principat tot i que ho simulava. Ara bé, quan va saber que li anaven maldades, sí que va refugiar-se molt més a Andorra i al Tarter va ser on a petició de les autoritats espanyoles, i especialment del jutjat d’instrucció número 2 de Jaén, la policia andorrana, per ordre de la Batllia, va procedir a la seva detenció. I després d’un judici d’extradició arran del qual el Tribunal de Corts va donar el vistiplau al seu lliurament a Espanya. El pas es va fer el 22 del mes passat i una vegada arribat a Jaén va ser empresonat.
Amb l’arribada d’aquest resident a la destinació des d’on se’l demanava ha acabat esclatant tot el cas. A banda d’aquest home s’han detingut dues persones més. I dues més encara han estat investigades en el marc de la denominada operació ‘Logisur’. El resident espanyol al Tarter també havia estat vinculat a l’operació ‘Cooper’. Aquesta darrera estava vinculada a la venda d’oli essencialment cap als Estats Units. L’anterior, la que li ha valgut l’empresonament ara, és la lligada a la plataforma virtual des de la qual, suposadament des d’Andorra, comercialitzava dispositius electrònics. I sobretot telèfons mòbils i tauletes.
L’organització comptava amb diferents societats instrumentals per simular que la venda a clients finals localitzats a Espanya es realitzava des del principat d’Aandorra, eludint el pagament d’IVA al nostre país. El frau a la hisenda pública s’estima en més de quatre milions d’euros. S'han realitzat registres en habitatges i locals comercials ubicats a les localitats de Jaén, Coslada (Madrid), Tarragona, així com al Principat. Als registres practicats a Andorra es van localitzar les oficines en les quals la societat simulava treballar, comprovant que es trobaven completament buides malgrat intentar aparentar exteriorment que es desenvolupava una activitat comercial a dins. S’han intervingut nombrosos comptes bancaris utilitzats per l'entramat, immobles i vehicles d'alta gamma, motos de neu, motocicletes. Als registres domiciliaris s'han localitzat 70.000 euros en diferents comptes bancaris.
Als registres practicats a Andorra es van localitzar les oficines en les quals la societat simulava treballar, comprovant que es trobaven completament buides malgrat intentar aparentar exteriorment que es desenvolupava una activitat comercial a dins
La investigació, iniciada el 2023, va constatar que l’activitat no es desenvolupava realment des d’Andorra, sinó que l'organització comptava inicialment amb una nau ubicada a la localitat de Jaén des de la qual es realitzava la recepció dels dispositius procedents directament des d'altres estats de la UE, així com el control d’estoc, empaquetament i distribució als clients finals, a través d’enviaments d’empreses especialitzades en paqueteria.
Després del tancament de la nau de Jaén a finals del 2023, la mercaderia es va continuar rebent i expedint els clients finals, a través d’un magatzem logístic a Coslada (Madrid). L’empresa principal de l'entramat s'anunciava com a líder de vendes a Internet al seu sector. En no pagar certs impostos, comptaven amb un gran marge comercial per oferir grans ofertes a preus molt competitius. Això els permetia portar un nivell de vida molt elevat, arribant algun dels capitostos a tenir ingressos de gairebé un milió d'euros en algun dels seus comptes i manejar grans quantitats de criptomonedes.
Un cop localitzats els presumptes autors es va procedir a detenir-los, incloent-hi el líder de l’organització, que va ser detingut al Tarter per la policia andorrana en el marc d'una comissió rogatòria internacional. La pàgina web que utilitzaven per vendre els telèfons mòbils i altres dispositius electrònics ha estat bloquejada per ordre judicial.