La reforma incideix en el règim de l’arbitratge en els conflictes laborals col·lectius, per tal de donar compliment a la sentència del passat 13 de març del Tribunal Constitucional -referent al conflicte col·lectiu que hi havia obert entre la companyia Coopalsa i el seu comitè d’empresa-, el qual va declarar inconstitucionals tres apartats de l’article 6 de la llei, considerant que l’arbitratge obligatori amb laude imperatiu, sense revisió judicial suficient, vulnerava el dret a la jurisdicció, reconegut a la Constitució. El grup parlamentari es va comprometre llavors a modificar la llei vigent, compromís que ha plasmat via aquesta proposició de llei.
Així doncs, l’arbitratge general passa a ser voluntari i basat en el consentiment de les parts. Es manté el laude com a vinculant, però es reforça el control jurisdiccional. D’altra banda, es reserva l’arbitratge obligatori a supòsits excepcionals, com vagues que afectin serveis essencials estrictes o crisis nacionals greus, sempre que hi hagi una resolució governamental motivada i proporcionada. Finalment, es preveu que, en situacions de vaga que afectin serveis públics essencials o activitats de necessitat inajornable, el Govern adopti les mesures necessàries per garantir la continuïtat mínima dels serveis i la protecció de l’interès general. Paral·lelament, via la proposició de llei també es modifica la Llei d’arbitratge, per permetre que els conflictes col·lectius es pugui sotmetre a institucions arbitrals.
El grup parlamentari considera que amb aquesta modificació de la llei, queda garantit l’equilibri entre l’efectivitat dels mecanismes de resolució de conflictes col·lectius, la protecció de l’interès general i el respecte pels drets fonamentals reconeguts a la Constitució, especialment el dret a la jurisdicció i a la negociació col·lectiva.









Comentaris